Page 82 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 82
MODELAJ
1950’li yıllardan sonra Çağdaş Türk heykel sanatı, figüre dayalı klasik eğitim anlayışını bırakarak daha bağımsız
ve kişisel üsluplarını ortaya koyabilen eserler ile hızlı bir gelişim göstermiştir. Çağdaş akımların akademide öğre-
tilmesi, 1950ʼli yıllarda yurt dışında eğitim alan Ali Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu’nun atölye hocaları olarak görev
alması ile başlamıştır. Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının gelişmesinde Zerrin Bölükbaşı, Kuzgun Acar, Gürdal
Duyar, Hüseyin Gezer, İlhan Koman, Şadi Çalık gibi heykel sanatçılarının önemli katkıları olmuştur. Bu bağlamda
1950’li yıllarda Çağdaş heykel sanatı'nda farklı heykel anlayışı ile sayısız sanatçı yetiştiren Cumhuriyet’in ilk kuşak
heykel sanatçısı Zühtü Müridoğlu’nun figüratif ve soyut anlayış ile yaptığı heykelleri, Türk sanatında önemli yer
tutar. Zühtü Müridoğlu “Soyut yapıtlarında dış dünya koşullarından bir etkilenmenin olabileceğini ama onu ilgi-
lendirenin yalnızca biçimlerin düzeni, uyumu ve oranları olduğunu” vurgular (Görsel 2.39).
Görsel 2.39: Zühtü Müridoğlu, Balerin serisi
Zühtü Müridoğluʼnun Eserlerinde Biçim Anlayışı
Araç-Gereçler: heykeltıraş hakkında doküman, CD, slayt ve görseller
Nasıl bir yol izlenmeli?
1. Sanatçı hakkında çeşitli kaynaklardan veri toplayınız.
2. Sanatçının form oluşturma sürecini araştırınız.
3. Sanatçının form uygulamalarında kullandığı malzeme hakkında bilgi toplayınız.
4. Topladığınız tüm doküman, CD ve slaytlar yardımıyla sınıf ortamında sunum yapınız.
79
79