Page 77 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 77
2. Ünite
Rönesans'tan beri doğanın taklit edilmesi
ile devam eden süreç 19. yy.da İzlenimcilik ile
birlikte tıkandı. Batı sanat geleneğinde Natu-
ralist anlayış yani gördüğünü aktarma kaygısı
İzlenimcilik ile birlikte doruğa çıkmıştır.
19. yy.ın ortalarına gelinceye kadar heyke-
lin işlevinde bir değişim olmamıştır. Heykel be-
lirli konuları ve nesneleri betimleyen bir sanat
anlayışı sürdürmüştür. Bu dönemden sonra
heykel sanatında geleneksel tutumların dışına
çıkılmaya başlandığı, gerek teknik gerekse içe-
rik açısından yeni yönelimlerin ortaya çıktığı
görülür.Orijinal çalışmalarına maket oluştu-
ran, hareketi ve formu inceleyebilmek için kil
ile biçimlendirdiği ön modellemelerinde oldu-
ğu gibi Auguste Rodin’in heykelleri, İzlenimci-
lik Akımı'nın temel ilkelerinin uygulandığı ya-
pıtlar olarak önem taşır (Görsel 2.29).
Aristide Maillol [Aristit Maylol (1861-1944)]
ise çalışmalarında Rodin'deki yoğun duygusal
romantizmi klasik ölçütlerle yumuşatmıştır.
Erken 20. yy. heykeltıraşlarını kütle ve biçim
çözümlemesine yönlendirmiş ve çağdaş soyut
heykel arayışına ışık tutmuştur (Görsel 2.30).
Görsel 2.29: İkili figür, Auguste Rodin, Meudon, Paris, Fransa
Görsel 2.30: Maillol, Port-Vendres savaş anıtı. 1923, Galerie Dina Vierny, Paris
74
74