Page 73 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 73

2. Ünite




                                                                       Gombrich [Gomriç (1909-2001)] ʻʻİlkeller için bir
                                                                   kulübe ve imge arasında yararlılık açısından hiçbir
                                                                   fark yoktur. Kulübeler onları yağmurdan, rüzgâr-
                                                                     dan, güneşten ve kendilerini yaratmış olan ruh-
                                                                     lardan korurlar, imgeler ise onları doğal güçler
                                                                     kadar gerçek olan öteki güçlere karşı korurlar. ʼʼ
                                                                         Primitif ve Arkaik Dönem sanatında plastik
                                                                     yorum simgesel anlatım içerir. Venüs ve Kibele
                                                                    heykelcikleri ya da bereket tanrıçalarının yapı-
                                                                     lış amacı bir sanat yapıtı ortaya çıkarmak de-
                                                                      ğil, dışa vurumcu bir anlatım ile üretkenliği ve
                                                                      gücü sembolleştirmektir. Ayrıca bu semboller
                                                                      bereketi, doğurganlığı, gücü, yaşamı ve ölümü
                                                                      anlatan bir ifade aracıdır. Aynı zamanda bu
                                                                      ikonların birçoğu günlük ihtiyaçlara bağlı ola-
                                                                       rak işlevsel özellikler taşımaktadır. Ölümden
                                                                        sonra yaşam inancına bağlı olarak insan fi-
                                                                         gürünün kendisi birçok kültürde farklı an-
                                                                            latım biçimleriyle ele alınmıştır
                                                                                (Görsel 2.21, 2.22).




















                                Görsel 2.21: Oturan figür şeklinde şişe, MÖ 2. yy., Metropolitan Müzesi, Peru

































                                       Görsel 2.22: Yatan figür, MÖ 4. yy., Metropolitan Müzesi, Ekvator




             70
             70
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78