Page 70 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 70

MODELAJ



                   Somut ve Soyut Form


               Sanatçının doğadan gözlem ve izlenimleriyle oluşturduğu, doğayı taklit yöntemiyle ele aldığı formlar somut
            formlar olarak nitelendirilir. Sanatçı doğayı taklit ederken doğanın sunduğu birim tekrarı, zıtlık, yön, doku gibi
            unsurlarla düşünüp bu unsurları yorumlayarak plastik form oluşturur.
               Soyut form, çıkış noktası doğadan olan ama ele aldığı formda eksiltme, çıkarma, bozma, büyütme, küçültme
            gibi düşünsel eylemlerle farklı duygu ve kavramları bir araya getiren öznel bir yorumdur. Bu öznel dil, sanatçının
            iç dünyasına bağlı olarak çalışmalarına yüklediği anlamlarla gelişir. Başkalaşım, sadeleştirme, biçim bozma ve
            dönüşüm gibi soyut yaklaşımları kullanarak yaşadığı çevreyi biçimlendiren günümüz sanatçısı, iki farklı eğilimde
            biçimlendirme  gerçekleştirmiştir (Tablo 2.1).
               Sözen ve Tanyeli soyutlama için “Yüzey ya da hacim sanatlarında, gerçek varlıklara gönderme yapan betimle-
            melerin tanınmayacak derecede yalınlaştırılmasıdır.” demektedir.
               Rene Pellet (Reni Pelıt), soyutu “Aklın somut olanın ötesine geçerek, meydana getirdiği bir organizasyondur
            ve doğada somut olan her şeyden kendini tümüyle kurtarmış durumdadır.ʼʼ şeklinde tanımlar. Filozof John Locke
            (Can Lak) ise soyutlamayı “Dış dünyaya ilişkin belirli nesnelerden gelen belirli fikirleri alır ve onları gerçek varolu-
            şundan (zaman, mekân ve bunlara ilişkin tüm fikirlerden) ayırır.ʼʼ diye tanımlar.




             Tablo 2.1: Başlıca Soyut Yaklaşımlar






                                        BA LICA SOYUT YAKLA IMLAR






                          A) SOYUTLAMA                                    B) NON-FİGÜRATİF


                                                                   Dü ünsel soyut elemanlarla sanat
               1. Doğal görünümü bas t formlara  nd rge-
                   me, doğayı ark tekton k (m mar   organ -          nesnes   n a etmek, kurmak,
                   zasyon kuralları  le yapı olu turma) yapı              konstrükt f-soyut
                    ç nde soyutlama

               2. Dı  dünyayı kend  ba ına bağımsız
                   b ç mler olu turacak b ç mde parçalayıp      1. Romant k-Organ k        3. Soyut
                   sanat nesnes  olarak yen den kurmak       (M ro, Arp)               Dı avurumculuk
                   P casso (P kasso), Brancus  (Branku )

                                                                       2. Klas k- Geometr k
                                                                     Malev ch (Malev ç), Gabo
                                                                  (Gabo), Mondr an (Mondr yan)







            Adem GENÇ, Görsel Algılama  “Sanatta Yaratıcı Süreç” (1990 - İzmir)










                                                                                                         67
                                                                                                         67
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75