Page 67 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 67
2. Ünite
Picasso’nun “…ben aramıyorum, buluyorum.” sözü sanatsal öğrenmenin de şifresidir. Her insan doğaya bakar
ama her baktığını göremez. Görmek başlı başına düşünsel bir eylemdir. Sanatsal öğrenmenin temeli, doğanın için-
de var olan sonsuz form ve şekillerin yeniden yorumlanmasıdır. Bu yorum, sonsuz tekrarlarla devam eden sabırlı
bir süreçtir. Yapısal düzenlemeyle oluşturulan form ister somut ister soyut olsun doğanın kendisidir.
Görsel algı, tamamıyla bilgi edinme ve yorum sürecidir. Plastik form oluşturmada görsel algı deneyim, gözlem
ve bilgi birikimine bağlı gelişir. Sanatçı plastik form oluşturmada doğa gözlemi ve bilgi birikimlerini kompozisyon
elemanları ve ilkelerini kullanarak nitelikli bir bütüne dönüştürür. Bu nitelik estetik ve teknik bütünlüktür.
Plastik Formun Nitelikleri
Estetik Nitelikler
• Konu
• İçerik
• Anlam
• Estetik yorum
• Etki
• Yargı
Teknik Nitelikler
• Tasarım (Çizgi, doku, leke renk, ışık-gölge vb. kompozisyon elemanlarının belirli bir düzen içerisinde
kullanımı)
• Malzeme ve Teknik (Malzeme ve yöntemlerin belirlenmesi)
• Kompozisyon (Boşluk-doluluk, açık-kapalı, simetrik-asimetrik vb. zıtlıklardan bütün ilişkisi kurma)
• Mekân (Uygulama formlarının alan içerisinde etkisini yorumlama)
• Denge
• Hareket
Sanat, gerçekte öz ve biçim arasındaki uyumdur. Biçim,
sanatçının kendini ifade edip tanımlamasında çok önemli
bir yer teşkil etmektedir.
Bertolt Brecht [Bertol Biret (1898-1956)] “Sanatta for-
mu ve formun geliştirilmesini önemsememek gerektiğine
inanmak, safsatadan başka bir şey değildir.” sözüyle for-
mun önemine açıklık getirmektedir (Görsel 2.10).
Sanatsal formun geliştirilmesi ne demektir? Arkadaş-
larınızın da görüşlerini saygıyla dinleyerek aranızda fikir
alışverişinde bulununuz.
Görsel 2.10: Bertolt Brecht
64
64