Page 69 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 69
2. Ünite
Çağdaş sanatta somut bir formun (Görsel 2.12, 2.13) ayrıntılarının yok edilmesi (sadeleştirme), o nesnenin en
yalın hâlini yakalarken doğal özelliklerinden sıyrılmış nesnenin görünüşündeki yapıyı da güçlendirir. Böylece orta-
ya çıkarılan yeni form, doğal gerçeklikten aşamalar hâlinde koparak sanatçının kendi gerçekliğine dönüşür.
Üç boyutlu uygulamalarda yalın ya da genelleştirilerek ifade edilen plastik unsurlar, görsel farklılık ve yenilik
yaratma ihtiyacından ortaya çıkmıştır. Soyut form, aslına bağlı kalınarak modellenmiş tanıdık (somut) uygulama
örneklerindendir. Bu form sadece doğa dışı olma özelliğiyle değil renk, çizgi, kütle, ton vb. ögelerin düşünme gücü-
ne etkileri, yeni fikir ve hayalleri başka bir dille yansıtma arzusuyla da ayrılır. Bu sayede plastik unsur ve detayların
görsel etkisi, geometrik ya da biçimsiz form algısına yapısal bütünlük kazandırmış olur (Görsel 2.14, 2.15).
Görsel 2.12: Genç kadın tors, Aguste Rodin, Görsel 2.13: Erkek tors, Aguste Rodin,
bronz, 1909, Rodin Müzesi, Paris bronz, 1878, Rodin Müzesi, Paris
Görsel 2.14: Uyanış 2, Giancarlo Franco Tramon- Görsel 2.15: Uzayda çıplak,Giancarlo Franco Tramontin,
tin (Ciankarlo Fırenko Tremontin), mermer, 2015, mermer, 2014, Bugno Art Galeri, Venedik
Bugno Art Galeri, Venedik
66
66