Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 10
P. 14

1           Bağlamada Pozisyonlar








                                                                            Sazım sana yad düzen mi düzdüler
                                                                            Tellerini haddeden mi süzdüler
                                                                            Yad el değip perdelerin bozdular
                                                                            Sarı turnam sinen parelendi mi
                                                                                                  Âşık Esiri


                  1. BAĞLAMADA POZİSYONLAR





                                      Üniteye Hazırlık                  Değerlerimizden

                  1. Çalgılarda  kullanılan  pozisyon  ve  pozisyon  geçişlerini  inceleyerek  nasıl  uygulandıkları
                     hakkında bilgi edininiz. Öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  2. Bağlama sanatçılarını gözlemleyiniz. Bağlama icraları sırasında uyguladıkları pozisyon
                     geçişleri hakkında bilgi edinerek bağlama çalan diğer arkadaşlarınızla paylaşınız.






                 1.1. Bağlamada Pozisyonlar ve Ellerin Konumlandırılması

                        Geçmişten  bugüne  kadar  müzikte  dil,  yapı,  tını  ve  icra  tekniklerindeki  gelişmeler
                 genişletilmiş çalgı tekniklerinin ve yeni yöntemlerin keşfine imkân sağlamıştır. Çalgıların zaman
                 içerisinde gelişmesi, ses sınırlarının belirlenmesi ile özellikle besteciler ve enstrümanistler teknik
                 ve tınısal anlamda çalgıların sınırlarını zorlamışlardır.

                      Çalgılarda açık tellerin dışında farklı ses çıkarabilmek için klavye elinin parmakları ile tellere
                 baskı uygulamak gereklidir. Bu yöntemle çalgı üzerinde farklı sesler elde edilir. Klavye elinin,
                 çalgının sap boyu üzerinde durduğu yere pozisyon denir. Klavye elinin klavye üzerinde çıkıcı ve
                 inici olarak yaptığı her harekete pozisyon geçişi adı verilir. Çalgılarda pozisyon tekniklerinin en
                 büyük sebebi, parmak pozisyonunun sınır bölgesinden sonraki notalara ulaşmak istenmesidir.
                 Bir  diğer  neden  ise  geçilen  pozisyonlarda  istenilen  nüans  hareketlerini  verimli  bir  şekilde
                 uygulayabilmektir.  Pozisyon  geçişleri  hem  ses  kalitesi  için  hem  de  eserin  doğru  şekilde  icra
                 edilmesi  için  daha  uygundur.  Çalgı  eğitiminin  ileri  seviyelerinde  icra  edilen  eserlerde  bulunan
                 bölüm ve motiflerdeki teknik zorluklar pozisyon geçişleri ile daha kolay hâle getirilebilir.

                        Bağlamada pozisyonlar, klavye boyunca üst eşikten başlayarak sap boyunun tekneyle
                 birleştiği boğaz bölgesine doğru çıkıcı olarak numaralandırılır. Bağlamada pozisyonu belirleyen
                 parmak, klavye elinin birinci parmağıdır (işaret parmağı). Telli çalgılarda duruş, oturuş ve tutuş
                 pozisyonları dışında klavye elinin iki türlü pozisyonu vardır.












                    12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19