Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 10
P. 15
Bağlamada Pozisyonlar 1
a. Parmak pozisyonu: Bu pozisyonda klavye el parmakları kullanılacak olan tel grubunun
diyatonik sesleri üzerine yerleştirilir. Başka bir deyişle klavye el parmakları açık pozisyonda
tutulmalıdır (Görsel 1.1).
Görsel 1.1: Parmak pozisyonu
b. Klavye el pozisyonu: Bu pozisyon klavye elinin durduğu bölgeyi gösteren pozisyondur. Klavye
eli birinci parmağı (işaret parmağı) pozisyonu belirleyen parmaktır (Görsel 1.2). Klavye eli
birinci parmağının baskı uyguladığı perdeye göre pozisyonun kaçıncı pozisyon olduğu belirlenir.
Bağlamada bu pozisyonlar kromatik çıkıcı olarak adlandırılır.
Görsel 1.2: Klavye el pozisyonu
Bağlama eğitiminde temel pozisyon, ikinci (II) pozisyondur. Temel pozisyon aşamasında
teknik ve müzikal altyapı oluşturulduktan sonra çalgı eğitimini ileri seviyeye taşımak için diğer
pozisyon çalışmalarına geçilir. Temel pozisyon eğitiminden sonra bu pozisyonla birlikte yakın
pozisyon geçiş çalışmaları yapılmalıdır. İkinci pozisyondan (II) dördüncü (IV), beşinci (V) ve
yedinci (VII) pozisyonlara pozisyon geçiş alıştırmaları yapılarak pozisyon geçişleri pekiştirilmelidir.
Pozisyon geçişlerinde klavye elinin sap bölgesinde klavyeyi tutuşu ve duruşu önemlidir. Klavye
eli rahat hareket edebilecek şekilde tutulmalıdır. Çok sıkı tutulan bir elin geçiş hareketi kısıtlı
olacağından klavyeyi çok sıkı tutmamak gerekir. Klavye eli beşinci parmağı (başparmak) ve
birinci parmağı (işaret parmağı) ile klavyeyi sımsıkı kavramak pozisyon geçiş aşamasında
zorluk yaşanmasına neden olur. Kasılmış sert bir klavye eli istenilen rahat pozisyon geçişini
gerçekleştiremez. Bağlamanın pozisyon geçişlerindeki tutuş biçimi önemlidir. Pozisyon geçişi
esnasında tezene elini doğru bir tutuşla kullanarak klavye elinin, çalgının sap ağırlığından
etkilenmemesi ve serbestçe hareket etmesi sağlanmalıdır.
13