Page 16 - BAĞLAMA 10
P. 16

1
           Bağlamada Pozisyonlar





                          10.1. BAĞLAMADA POZİSYONLAR












                             Üniteye Hazırlık Soruları


                  1.  Bağlama  sanatçılarını  gözlemleyerek  çalgıyı  icra  ederken  uyguladıkları  pozisyon
                    geçişleri hakkında araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgileri sınıf ortamında arkadaşlarınızla
                    paylaşınız.
                  2.  Çalgı gruplarının uyguladığı bağlama pozisyon ve geçişlerini inceleyiniz. Bu pozisyonların
                    uygulanışı hakkında bilgi edinerek arkadaşlarınızla paylaşınız.








               10.1.1. Bağlamada Pozisyonlar ve Ellerin Konumlandırılması


                  Müzikte kullanılan dil, yapı, çıkan tını ve eserin icrası sırasında uygulanan teknikler; geçmişten
               günümüze kadar pek çok aşamalardan geçerek değişiklik göstermiştir.
                  Yaşam koşullarının değişmesi ve farklı kültürel etkiler neticesinde eski teknikler değişmiştir.
               Bu değişimle birlikte yeni çalgı teknik ve yöntemleri de ortaya çıkmıştır. Çalgılar zaman içerisinde
               gelişmiş, ses sınırları belirlenmiş; bu da uygulanan teknik ve çalgıdan çıkan tınının da farklılaş-
               masını sağlamıştır. Örneğin bağlamada klavye elinin parmakları ile tellere baskı uygulanarak açık
               teller dışında da farklı sesler çıkarılması sağlanır.
                  Çalgının sap boyu üzerinde klavye elinin bulunduğu yere pozisyon denir. Klavyenin üzerinde,
               klavye elinin yapmış olduğu çıkma ve inme hareketleri ise pozisyon geçişi olarak adlandırılır.
               Parmağın yer aldığı pozisyonun sınır olarak kabul edilen notalar dışına ulaşma isteği, çalgılarda
               pozisyon tekniklerini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca nüans hareketlerini doğru bir şekilde uygulama
               amacı bu tekniklerin doğmasını sağlayan unsurlardan biridir. Bu geçişler sesin kalitesi ve eserin
               doğru bir şekilde icra edilmesi amacıyla kullanılır. İleri düzey bağlama eğitimlerinde, pozisyon
               geçişleri teknik zorlukları daha kolay hâle getirebilir.

                  Bağlama çalarken uygulanan pozisyonların başlangıç noktası, klavye üzerinde bulunan üst
               eşiktir. Sonrasında üst eşik bölgesinde kalın sesten başlanarak ince seslere doğru “çıkıcı dizi”
               şeklinde parmaklar numaralandırılır. İşaret parmağı yani klavye elinin ilk parmağı, bağlamada po-
               zisyonu belirleyen parmaktır. Genel olarak telli çalgılarda klavye elinin iki pozisyonu vardır. Duruş,
               tutuş ve oturuş pozisyonları ise bu açıklanan iki pozisyon dışındadır.











                14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21