Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 10
P. 14

1           Bağlamada Pozisyonlar









                                                                          Sazım sana yad düzen mi düzdüler
                                                                          Tellerini haddeden mi süzdüler
                                                                          Yad el değip perdelerin bozdular
                                                                          Sarı turnam sinen parelendi mi
                                                                                                                    Âşık Esiri


                1. BAĞLAMADA POZİSYONLAR





                                    Üniteye Hazırlık                   Değerlerimizden

                 1.  Çalgılarda  kullanılan  pozisyon  ve  pozisyon  geçişlerini  inceleyerek  nasıl  uygulandıkları
                   hakkında bilgi edininiz. Öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 2.  Bağlama sanatçılarını gözlemleyiniz. Bağlama icraları sırasında uyguladıkları pozisyon
                   geçişleri hakkında bilgi edinerek bağlama çalan diğer arkadaşlarınızla paylaşınız.





               1.1. Bağlamada Pozisyonlar ve Ellerin Konumlandırılması


                      Geçmişten  bugüne  kadar  müzikte  dil,  yapı,  tını  ve  icra  tekniklerindeki  gelişmeler
               genişletilmiş çalgı tekniklerinin ve yeni yöntemlerin keşfine imkân sağlamıştır. Çalgıların zaman
               içerisinde gelişmesi, ses sınırlarının belirlenmesi ile özellikle besteciler ve enstrümanistler teknik
               ve tınısal anlamda çalgıların sınırlarını zorlamışlardır.

                     Çalgılarda açık tellerin dışında farklı ses çıkarabilmek için klavye elinin parmakları ile tellere
               baskı uygulamak gereklidir. Bu yöntemle çalgı üzerinde farklı sesler elde edilir. Klavye elinin,
               çalgının sap boyu üzerinde durduğu yere pozisyon denir. Klavye elinin klavye üzerinde çıkıcı ve
               inici olarak yaptığı her harekete pozisyon geçişi adı verilir. Çalgılarda pozisyon tekniklerinin en
               büyük sebebi, parmak pozisyonunun sınır bölgesinden sonraki notalara ulaşmak istenmesidir.
               Bir  diğer  neden  ise  geçilen  pozisyonlarda  istenilen  nüans  hareketlerini  verimli  bir  şekilde
               uygulayabilmektir.  Pozisyon  geçişleri  hem  ses  kalitesi  için  hem  de  eserin  doğru  şekilde  icra
               edilmesi  için  daha  uygundur.  Çalgı  eğitiminin  ileri  seviyelerinde  icra  edilen  eserlerde  bulunan
               bölüm ve motiflerdeki teknik zorluklar pozisyon geçişleri ile daha kolay hâle getirilebilir.

                      Bağlamada pozisyonlar, klavye boyunca üst eşikten başlayarak sap boyunun tekneyle
               birleştiği boğaz bölgesine doğru çıkıcı olarak numaralandırılır. Bağlamada pozisyonu belirleyen
               parmak, klavye elinin birinci parmağıdır (işaret parmağı). Telli çalgılarda duruş, oturuş ve tutuş
               pozisyonları dışında klavye elinin iki türlü pozisyonu vardır.












                  12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19