Page 17 - BAĞLAMA 10
P. 17
1
Bağlamada Pozisyonlar
a) Parmak pozisyonu
Kullanılacak olan tel grubunun diyatonik
seslerinin üzerine klavye eli parmakları yer-
leştirilir. Başka bir ifade ile klavye el parmak-
ları açık pozisyonda bulundurulur. Klavye
parmak pozisyonu Görsel 1.1'de verilmiştir.
Görsel 1.1: Klavye eli parmak pozisyonu
b) Klavye el pozisyonu
Klavye elinin bulunduğu bölgeyi gösterir.
Klavye eli birinci parmağı (işaret parmağı),
duruş pozisyonunu belirler. Bu parmağın
baskı uyguladığı perdeye göre pozisyon sı-
rası belirlenir. Klavye el pozisyonu Görsel
1.2'de verilmiştir.
Görsel 1.2: Klavye eli pozisyonu
İkinci pozisyon, bağlama eğitiminin temel pozisyonudur. Bu aşamada temel ve müzikal altyapı
oluşturulur. Bağlama eğitimini ileri düzeye taşımak için diğer pozisyonların çalışmaları da yapıl-
malıdır. Ayrıca yakın pozisyon geçiş çalışmaları da bu aşamada gerçekleştirilmelidir. Bir pozis-
yondan, diğer pozisyona geçişi kolaylaştırmak için ikinci pozisyondan dört, beş ve yedinci pozis-
yonlara geçiş alıştırmalarının yapılması gerekir. Geçişleri yaparken klavye elinin sap bölümünde
klavyeyi tutuşu ve duruşu önemlidir.
Klavye elinin rahat bir şekilde hareket etmesi için klavyenin çok sıkı bir şekilde tutulmaması
gerekir. Klavyenin, klavye elinin beşinci (başparmak) ve birinci parmağı (işaret parmağı) ile sıkı
bir şekilde tutulması geçiş aşamalarında zorluk çekilmesine neden olur. El kasılır ve çalış istenilen
şekilde olmaz. Ayrıca bağlamada doğru bir tutuş da pozisyon geçişlerinde önemlidir. Tezene elinin
yardımı ile klavye elinin, sapın ağırlığından etkilenmeden serbest bir şekilde hareket etmesinin
sağlanması gerekir.
15