Page 17 - BAĞLAMA 10
P. 17

1
                                                                                                     Bağlamada Pozisyonlar





                  a) Parmak pozisyonu

                   Kullanılacak  olan  tel  grubunun  diyatonik
                 seslerinin üzerine klavye eli parmakları yer-
                 leştirilir. Başka bir ifade ile klavye el parmak-
                 ları  açık  pozisyonda  bulundurulur.  Klavye
                 parmak pozisyonu Görsel 1.1'de verilmiştir.










                                                                      Görsel 1.1: Klavye eli parmak pozisyonu




                  b) Klavye el pozisyonu

                   Klavye elinin bulunduğu bölgeyi gösterir.
                 Klavye  eli  birinci  parmağı  (işaret  parmağı),
                 duruş  pozisyonunu  belirler.  Bu  parmağın
                 baskı uyguladığı perdeye göre pozisyon sı-
                 rası  belirlenir.  Klavye  el  pozisyonu  Görsel
                 1.2'de verilmiştir.







                                                                         Görsel 1.2: Klavye eli pozisyonu


                   İkinci pozisyon, bağlama eğitiminin temel pozisyonudur. Bu aşamada temel ve müzikal altyapı
                 oluşturulur. Bağlama eğitimini ileri düzeye taşımak için diğer pozisyonların çalışmaları da yapıl-
                 malıdır. Ayrıca yakın pozisyon geçiş çalışmaları da bu aşamada gerçekleştirilmelidir. Bir pozis-
                 yondan, diğer pozisyona geçişi kolaylaştırmak için ikinci pozisyondan dört, beş ve yedinci pozis-
                 yonlara geçiş alıştırmalarının yapılması gerekir. Geçişleri yaparken klavye elinin sap bölümünde
                 klavyeyi tutuşu ve duruşu önemlidir.

                   Klavye elinin rahat bir şekilde hareket etmesi için klavyenin çok sıkı bir şekilde tutulmaması
                 gerekir. Klavyenin, klavye elinin beşinci (başparmak) ve birinci parmağı (işaret parmağı) ile sıkı
                 bir şekilde tutulması geçiş aşamalarında zorluk çekilmesine neden olur. El kasılır ve çalış istenilen
                 şekilde olmaz. Ayrıca bağlamada doğru bir tutuş da pozisyon geçişlerinde önemlidir. Tezene elinin
                 yardımı ile klavye elinin, sapın ağırlığından etkilenmeden serbest bir şekilde hareket etmesinin
                 sağlanması gerekir.










                                                                                                           15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22