Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 10
P. 15

Bağlamada Pozisyonlar            1





             a.  Parmak  pozisyonu:  Bu  pozisyonda  klavye  el  parmakları  kullanılacak  olan  tel  grubunun
                diyatonik sesleri üzerine yerleştirilir. Başka bir deyişle klavye el parmakları açık pozisyonda
                tutulmalıdır (Görsel 1.1).

















                                             Görsel 1.1: Parmak pozisyonu

            b.  Klavye el pozisyonu: Bu pozisyon klavye elinin durduğu bölgeyi gösteren pozisyondur. Klavye
                eli birinci parmağı (işaret parmağı) pozisyonu belirleyen parmaktır (Görsel 1.2). Klavye eli
                birinci parmağının baskı uyguladığı perdeye göre pozisyonun kaçıncı pozisyon olduğu belirlenir.
                Bağlamada bu pozisyonlar kromatik çıkıcı olarak adlandırılır.


















                                             Görsel 1.2: Klavye el pozisyonu
                                Bağlama eğitiminde temel pozisyon, ikinci (II) pozisyondur. Temel pozisyon aşamasında
            teknik ve müzikal altyapı oluşturulduktan sonra çalgı eğitimini ileri seviyeye taşımak için diğer
            pozisyon  çalışmalarına  geçilir.  Temel  pozisyon  eğitiminden  sonra  bu  pozisyonla  birlikte  yakın
            pozisyon  geçiş  çalışmaları  yapılmalıdır.  İkinci  pozisyondan  (II)  dördüncü  (IV),  beşinci  (V)  ve
            yedinci (VII) pozisyonlara pozisyon geçiş alıştırmaları yapılarak pozisyon geçişleri pekiştirilmelidir.
            Pozisyon geçişlerinde klavye elinin sap bölgesinde klavyeyi tutuşu ve duruşu önemlidir. Klavye
            eli  rahat  hareket  edebilecek  şekilde  tutulmalıdır.  Çok  sıkı  tutulan  bir  elin  geçiş  hareketi  kısıtlı
            olacağından  klavyeyi  çok  sıkı  tutmamak  gerekir.  Klavye  eli  beşinci  parmağı  (başparmak)  ve
            birinci  parmağı  (işaret  parmağı)  ile  klavyeyi  sımsıkı  kavramak  pozisyon  geçiş  aşamasında
            zorluk  yaşanmasına  neden  olur.  Kasılmış  sert  bir  klavye  eli  istenilen  rahat  pozisyon  geçişini
            gerçekleştiremez.  Bağlamanın  pozisyon  geçişlerindeki  tutuş  biçimi  önemlidir.  Pozisyon  geçişi
            esnasında  tezene  elini  doğru  bir  tutuşla  kullanarak  klavye  elinin,  çalgının  sap  ağırlığından
            etkilenmemesi ve serbestçe hareket etmesi sağlanmalıdır.











                                                                                                     13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20