Page 43 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 10
P. 43
ÜNİTE 2
AKOR
Akorlar, seslendirilme şekillerine göre Tablo 2.2' de gösterilmiştir.
Tablo 2.2: Akor seslendirme şekilleri
SESLENDİRME ŞEKLİ ADI ÖRNEK GÖSTERİM
Armonik (dikey) Akor & w
w
w
Melodik (yatay) ve sıralı Arpej & w
w w
Melodik ancak sıra gözetmeksizin Kırık Akor & w w w
Akorların sadece nitelikleri (majör, minör vb.) onları adlandırmamız için yeterli
değildir. Dizilerde olduğu gibi akorlarda da akora adını veren temel (eksen) ses
vardır ve akorlar bu sese göre adlandırılır.
& w w w #w
w
w
w
w
w
w
w
w
I I I I
do majör re minör si -5 do +5
Notaları şifrelemek için kullanılan harfler Tablo 2.3'te gösterilmiştir. Bu harfler
akorları adlandırmak için de kullanılır.
Tablo 2.3: Notaların harflerle gösterimi
LA Sİ DO RE Mİ FA SOL
A B C D E F G
Temel sesin kök durumunda, yani altta olduğu akorlara temel konumda akorlar
(temel akor) denir. Temel konumda akorlar, diğer seslerin temel sese uzaklığına
göre akoru olarak da adlandırılır. Ancak temel konumdaki akor şifrelerinde
bunun belirtilme zorunluluğu yoktur.
& w w w w
w
w
w
w
T5 w B3 w T5 w K3 w
Temel C P 5 Temel P 5
Ses
Ses 3 _ C Dm 3 _ Dm
Bir akoru adlandırabilmek için akorun niteliğinin (majör, minör, -5, +5), temel
sesinin (akorun kök sesi) ve temel sesin hangi konumda olduğunun bilinmesi
gerekir.
41