Page 43 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 10
P. 43

ÜNİTE 2
                                                                                                       AKOR



                                       Akorlar, seslendirilme şekillerine göre Tablo 2.2' de gösterilmiştir.

                                       Tablo 2.2: Akor seslendirme şekilleri

                                             SESLENDİRME ŞEKLİ          ADI     ÖRNEK GÖSTERİM


                                               Armonik (dikey)         Akor      &            w
                                                                                              w
                                                                                              w



                                            Melodik (yatay) ve sıralı  Arpej     &                 w
                                                                                         w    w




                                        Melodik ancak sıra gözetmeksizin  Kırık Akor  &  w    w    w



                                      Akorların sadece nitelikleri (majör, minör vb.) onları adlandırmamız için yeterli
                                      değildir. Dizilerde olduğu gibi akorlarda da akora adını veren temel (eksen) ses
                                      vardır ve akorlar bu sese göre adlandırılır.


                &            w                     w                    w                    #w
                                                   w
                             w
                                                                                              w
                                                   w
                                                                        w
                                                                                              w
                             w
                                                                        w
                              I                    I                     I                    I
                          do majör              re minör                si -5                do +5
                                       Notaları şifrelemek için kullanılan harfler Tablo 2.3'te gösterilmiştir. Bu harfler
                                       akorları adlandırmak için de kullanılır.
                                       Tablo 2.3: Notaların harflerle gösterimi

                                           LA        Sİ       DO         RE       Mİ        FA        SOL
                                           A         B         C         D         E         F         G




                                       Temel sesin kök durumunda, yani altta olduğu akorlara temel konumda akorlar
                                       (temel akor) denir. Temel konumda akorlar, diğer seslerin temel sese uzaklığına
                                       göre      akoru olarak da adlandırılır. Ancak temel konumdaki akor şifrelerinde
                                       bunun belirtilme zorunluluğu yoktur.


                &             w                     w                      w                    w
                                                                                                w
                                                                           w
                                                    w
                              w
                        T5    w    B3               w                T5    w    K3              w
                      Temel   C P  5                               Temel  P   5
                                                                     Ses
                        Ses     3        _          C                     Dm  3       _        Dm
                                       Bir akoru adlandırabilmek için akorun niteliğinin (majör, minör, -5, +5), temel
                                       sesinin (akorun kök sesi) ve temel sesin hangi konumda olduğunun bilinmesi
                                       gerekir.







                                                                                                             41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48