Page 62 - ÇOK SESLİ KORO | 10
P. 62
4. ÜNİTE
Rönesans Dönemi’nin Başlıca Vokal Müzik Türleri
Choral Reform hareketleriyle birlikte Almanya’da yaygınlaşan bir çeşit ilahidir. 16. yüzyılın baş-
(Koral) larında ortaya çıkan choral biçiminin kaynağı Gregorian ilahileri ve Alman halk şarkıla-
rıdır.
Chanson Fransa’da ortaya çıkan ve dünyevi konuları içeren şiirlerin şarkı olarak söylenmesiyle
(Şanson) oluşan müzik formudur.
Lied
(Liyt) Alman geleneğinden gelen ve kısa bir şiir üzerine yazılan şarkı türüdür.
Frott ola 15. yüzyılda Orta ve Kuzey İtalya’da ortaya çıkan ve özellikle Floransa’da yaygınlaşan
(Fırott ola) karnaval şarkısıdır.
Motet Dinî meti nlerin çok sesli icra edilmesiyle oluşan ve Rönesans Dönemi’nin önde gelen
(Motet) polifonik biçimlerindendir.
İtalyan frott olası ve Fransız chansonunun kaynaşmasıyla ortaya çıkan bir türdür. Bu
Madrigal
(Madrigal) türün özgür bir anlatı mı vardır. İlk İtalyan madrigalleri 1520’lerde bestelenmişti r ve
madrigalleri kiliseye taşıyan isim Palestrina olmuştur.
Missa
(Misa) Beş bölümlük koro eserinden oluşan önemli bir dinî müzik türüdür.
SIRA SENDE
Rönesans Dönemi’ne ait eserler dinleyiniz ve dinlediğiniz eserlerle ilgili düşüncelerinizi sınıf ortamında paylaşınız.
4.2.2. Rönesans Dönemi Bestecileri
Rönesans müziğini şekillendiren ve birçok önemli bestecinin yeti şmesinde etkili olan okullar bulunmaktadır. Bu okul-
lardan en önemlileri Flaman, Burgonya, Viyana ve Roma okullarıdır. Bu okullarda yeti şen besteciler, Avrupa’daki dinî
müziğin yanında din dışı müziğin de ilerlemesini sağlayan çalışmalar yapmışlardır. Önceki dönemlerin müzik geleneklerini
temel alarak yeni ekoller oluşturmuşlar ve kendilerinden sonra gelecek bestecilere öncü olmuşlardır.
KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 61

