Page 63 - ÇOK SESLİ KORO 10
P. 63

4. ÜNİTE


               Rönesans Dönemi’nin Başlıca Vokal Müzik Türleri





                  Choral       Reform hareketleriyle birlikte Almanya’da yaygınlaşan bir çeşit ilahidir. 16. yüzyılın baş-
                 (Koral)       larında ortaya çıkan choral biçiminin kaynağı Gregorian ilahileri ve Alman halk şarkıla-
                               rıdır.






                 Chanson       Fransa’da ortaya çıkan ve dünyevi konuları içeren şiirlerin şarkı olarak söylenmesiyle
                 (Şanson)      oluşan müzik formudur.




                   Lied
                  (Liyt)       Alman geleneğinden gelen ve kısa bir şiir üzerine yazılan şarkı türüdür.




                 Frottola      15. yüzyılda Orta ve Kuzey İtalya’da ortaya çıkan ve özellikle Floransa’da yaygınlaşan
                (Fırottola)    karnaval şarkısıdır.




                  Motet        Dinî metinlerin çok sesli icra edilmesiyle oluşan ve Rönesans Dönemi’nin önde gelen
                 (Motet)       polifonik biçimlerindendir.




                               İtalyan frottolası ve Fransız chansonunun kaynaşmasıyla ortaya çıkan bir türdür. Bu
                Madrigal
                (Madrigal)     türün özgür bir anlatımı vardır. İlk İtalyan madrigalleri 1520’lerde bestelenmiştir ve
                               madrigalleri kiliseye taşıyan isim Palestrina olmuştur.




                  Missa
                  (Misa)       Beş bölümlük koro eserinden oluşan önemli bir dinî müzik türüdür.






                      SIRA SENDE


                 Rönesans Dönemi’ne ait eserler dinleyiniz ve dinlediğiniz eserlerle ilgili düşüncelerinizi sınıf ortamında paylaşınız.



                4.2.2. Rönesans Dönemi Bestecileri

               Rönesans müziğini şekillendiren ve birçok önemli bestecinin yetişmesinde etkili olan okullar bulunmaktadır. Bu okul-
            lardan en önemlileri Flaman, Burgonya, Viyana ve Roma okullarıdır. Bu okullarda yetişen besteciler, Avrupa’daki dinî
            müziğin yanında din dışı müziğin de ilerlemesini sağlayan çalışmalar yapmışlardır. Önceki dönemlerin müzik geleneklerini
            temel alarak yeni ekoller oluşturmuşlar ve kendilerinden sonra gelecek bestecilere öncü olmuşlardır.




                                                                                      KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68