Page 70 - ÇOK SESLİ KORO | 10
P. 70

4. ÜNİTE


            4.3. Barok Dönem



                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 Barok Dönem’in genel özellikleri hakkında düşünceleriniz nelerdir?


               16. yüzyılda İtalya’da ortaya çıkan barok üslubu; başta müzik olmak üzere heykel, resim, edebiyat ve mimari gibi sanat
            dallarını etkilemişti r. Barok sanatı nın görkemli sti li bu dönemin en belirgin özellikleri arasındadır.

               Barok, Rönesans ile Neoklasisizm arasındaki dönemin sanatsal anlatı m biçimine verilen isimdir. Portekizce barroco
            (barok) sözcüğünden gelen kelime “düzensiz, eğri inci” anlamı taşımaktadır. Müzikte Barok Dönem, operanın doğduğu
            1600 ila Johann Sebasti an Bach’ın (Yohan Sebasti yan Bah) vefat etti  ği 1750 yılları arasını kapsamaktadır.


                4.3.1. Barok Dönem'in Müziksel Özellikleri

               Barok Dönem, müzikal anlamda birçok yeniliği beraberinde geti rmişti r. Dönem eserlerinin yapı ve form özelliklerinde
            farklı tonlara geçiş (modülasyonlar), karmaşık armonik yapı, uzun müzik cümleleri ve kompozisyon kurallarına bağlılık
            dikkat çekmektedir. Bu dönem müziğinin en belirgin armonik özelliği basso conti nuo [basso konti nyo (sürekli/şifreli bas)]
            adı verilen eşlik tekniğinin kullanılmasıdır. Basso conti no tekniğiyle tek sesli bir melodiye fonksiyon şifreleri verilerek
            eserlerde armonik uyum sağlanmıştı r. Bu tür armonik gelişmeler ritmik gelişmeleri de beraberinde geti rmiş, eserlerdeki
            bas bölümleri Avrupa dans müziğinin özgün tartı mlarıyla birleşerek barok tarzını oluşturmuştur. Günümüz klasik müziği-
            nin temelleri de armoni ve polifoni tekniğinin üst düzeye ulaştı ğı Barok Dönem’e dayanmaktadır.

               Barok Müziğinin Genel Özellikleri

               •  Armonik sistemin temelini oluşturan majör ve minör yapılar kullanılarak tonalite kavramı ortaya çıkarılmıştı r.

               •  Armonide kontrpuan (polifoni) etkisi hâkim olmuştur.
               •  Armonik yapı içinde melodilere bas seslerle eşlik etmek için basso conti nuo adlı eşlik tekniği kullanılmıştı r.
               •  Çalgılar ses aralıklarına göre orkestrada gruplara ayrılmış, çalgıların orkestra içindeki yeri ve düzeni belirlenmişti r.

               •  Çalgı müziğinin önemi artmış ve yeni çalgı formları gelişmişti r.
               •  Çalgı müziğinde virtüözite (üst seviye icra) önem kazanmıştı r.

               •  Choral türündeki eserler çalgı eşliksiz [acapella (akapella)] seslendirilmeye başlanmıştı r.
               •  Nota yazımında ölçü çizgileri ilk defa kullanılmıştı r.

               •  Müzikte dinamikler ve gürlük terimleri kullanılmaya başlanmıştı r.
               •  Eserlerde tril, gruppett o ve apojiyatür gibi süsleme sti llerine ilk kez yer verilmişti r.

               Barok Dönem’de çalgı müziğiyle birlikte vokal müzik kompozisyonları da ön plana çıkmıştı r. Dramati k etkisiyle bilinen
            madrigal ve motetler dönemin başlıca müzik kompozisyonları olmuştur. Operayı oluşturan vokal müzik bileşenlerinin
            temelleri atı lmış, operada önemli gelişmeler kaydedilmişti r. Koro ve solistlerin orkestra eşliğiyle söylemesi (performans
            sergilemesi) opera müziğindeki önemli gelişmelerdendir. Çünkü bu gelişme, çeşitli vokal biçimlerinin ortaya çıkmasına ve
            zaman içinde çeşitli müzik formlarının değişerek gelişmesine imkân sağlamıştı r.



                      SIRA SENDE

                 Bir Barok Dönem eserinin süsleme sti llerini inceleyiniz. Bulduğunuz süsleme çeşitlerini sınıf ortamında paylaşınız.







                                                                                      KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75