Page 71 - ÇOK SESLİ KORO | 10
P. 71

4. ÜNİTE


               Barok Dönem Vokal Müziğindeki Başlıca Tür ve Biçimler


            Recitati vo (Reçitati vo): Hitabete dayalı konuşmanın ve etkileyici sözlerin müzikle bütünleşti ği anlatı m türüdür. Bu türün
            icrasında solisti n her duygu değişimini dinleyiciye sözlü olarak aktarması gerekir. Duygusal ifadeyi güçlendirmek amacıyla
            özellikle opera olmak üzere birçok vokal türünde kullanılan recitati vonun riti m ve melodiye bağlı kalmayan serbest bir
            formu vardır.
            Monodia (Monodi): Kelime anlamı “tek ses için şarkı” olan monodia, 17. yüzyıl başlarında İtalya’da bulunmuştur. Mono-
            dia, melodik yapıda yazılmış bir solo vokalin çalgı eşliğiyle birlikte sunulduğu solo şarkı biçimidir. Monodia formundaki
            eserlere Barok Dönem’in eşlik tekniklerinden basso conti nuo kullanılarak klavsen ya da lavta gibi çalgılarla eşlik edilmek-
            tedir.
            Opera: İtalyanca kökenli opera kelimesi, “eser” anlamına gelmektedir. Müzik formu olarak opera; güzel sanatların tü-
            münü kapsayan, sözlerinin çoğu bestelenmiş ve konusunu genellikle tarih, sosyoloji ve güncel yaşamdan alan teatral
            (ti yatrodan izler taşıyan) nitelikte sahne eseridir. Opera, birçok sanat dalını kapsadığından disiplinler arası bir yapı bütün-
            lüğüne sahipti r. Monodia formu izlenerek oluşturulan operanın başlıca tamamlayıcı ögeleri; orkestral uvertürler, aryalar,
            recitati volar ve korolu bölümlerdir.



                      BİLGİ NOTU

                 Ahmet Adnan Saygun tarafı ndan bestelenen ve 1934 yılında sahnelenen Özsoy Operası Türkiye Cumhuriyeti
               tarihinin ilk millî operası olarak bilinmektedir.



            Kantat: 1620 ila 1640 yılları arasında İtalya’da ortaya çıkan kantat, genellikle Barok Dönem’e ait basso conti nuo çalgıla-
            rıyla eşlik edilen ve birden fazla bölümü olan sözlü beste türüdür.
            Arya: Genellikle orkestra eşliğiyle seslendirilen ve solo vokal için yazılan üç bölümlü şarkı formuna verilen isimdir. Orator-
            yo, kantat ve opera gibi sahne eserlerinde yer almaktadır.
            Oratoryo: Kutsal ve dinsel konular üzerine yazılan solo, koro ve orkestra için bestelenmiş lirik, epik ve dramati k eserlerdir.
            17. yüzyılın başlarında İtalya’da ortaya çıkan oratoryo türünü operadan ayıran özellikler, konularının kutsal ve dinî tema-
            lardan alınmış olması ve sahne dekoru, oyun, rol unsurlarının olmamasıdır.


                      BİLGİ NOTU

                 Ülkemizde de oratoryo türünde evrenselleşmiş önemli eserler ortaya konulmuştur. Ahmet Adnan Saygun’un
               Yunus Emre şiirlerini besteleyerek oluşturduğu Yunus Emre Oratoryosu, Cumhuriyet tarihinin ilk oratoryosu olma
               özelliğine sahipti r. Nevit Kodallı’nın Cahit Külebi şiirleri üzerine bestelediği Atatürk Oratoryosu ve Ali Doğan Sinan-
               gil’in Mevlâna adlı oratoryosu da ülkemize ait oratoryoların başlıca örneklerindendir.



                      SIRA SENDE


                 Arya formunda bestelenmiş bir eseri sınıft a arkadaşlarınızla seslendiriniz.





                      ARAŞTIR-PAYLAŞ

                 1. Konçerto grosso ve süit formunun müziksel özelliklerini araştı rınız. Edindiğiniz bilgileri sınıf ortamında paylaşınız.
                 2. Müzikal ile opera arasındaki benzerlik ve farklılıkları araştı rınız. Edindiğiniz bilgileri sınıf ortamında paylaşınız.




          70  ÇOK SESLİ KORO 10
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76