Page 15 - GİTAR_10_KİTAP_2022.indb
P. 15
inşaat mühendisine ihtiyaç vardır. Mimar binayı sanatsal bir tasarımla çizebilir,
ancak inşaat mühendisi olmazsa o bina gerçekleşemez. Çünkü mimarın çizdiği
binayı yapabilmek için gereken kum, taş, çimento türü, kalitesi, kullanılacak de-
mir türü, kalınlığı, tonajı, statik bilgisi, taşıyıcı kolon hesaplamaları gibi tüm tek-
nik konular inşaat mühendisinin işidir. İşte bu benzetmedeki gibi iyi bir gitarist
olabilmek için sahip olduğumuz tekniği inşaat mühendisine, sahip olduğumuz
müzikaliteyi de mimara benzetebiliriz. Bir taraf sanatsal yanımızı diğer taraf ise
sahip olduğumuz sanatsal yapının vücut bulmasını sağlar. Teknik ve müzikalite
arasındaki ilişki böyledir.
Bir gitaristin seslendirdiği eseri etkili, doğru ve sanatsal anlamda hayranlık
uyandıracak şekilde yorumlayabilmesi, ancak onun sahip olduğu teknik ve mü-
zikalite oranında gerçekleşebilir. Teknik ve müzikalitenin gelişmesi için günlük
çalışmalar çok önemlidir. Çalışma programınızda bu iki alana ayrı ayrı zaman
ayırmalısınız. Sayfa 25’te verilen örnek çalışma programını inceleyiniz ve sayfa
26’da verilen formu kendi çalışma programınızı oluşturacak şekilde dolduru-
nuz. Teknik çalışmalar bir sporcu gibi günlük yapılmazsa daha önce rahatlıkla
yapabildiğiniz becerileri tekrarlayamadığınızı görebilirsiniz. Müzikalite için, bol
bol ufkunuzu açacak usta gitaristlerin yorumlarını dinleyebilir, seslendirdikleri
eserlerde nasıl bir müzikal ifade kullandıklarını araştırabilirsiniz.
Ayrıca, teknik çalışmalar uygularken de müzikaliteyi geliştirmek mümkündür.
Örneğin, teknik olarak bir dizi veya arpeji tirando tekniği ile çalışmanız gere-
kiyorsa seslendirdiğiniz her unsuru bir müziksel ifade ile düşünebilir ve öyle
çalışabilirsiniz. Böylece duygusal do majör dizileri, öfkeli la minörler, giderek
kızgınlaşan sol majör dizileri gibi yaratıcılığınızı kullanarak müzikaliteyi arttırıcı
çalışmalar yapabilirsiniz.
Unutmayın hayal gücünüz sizin sanatsal yanınızı besleyen en önemli unsurdur.
1.2. TEKNİK ÇALIŞMALAR: KÜÇÜK (YARIM) BARE - BÜYÜK (TAM) BARE
9. sınıf düzeyinde dört tele kadar uygulanan küçük bare tekniği gösterilmiş ve
bu teknikle ilgili uygulamalar yapılmıştı. Dört tele kadar uygulanan küçük bare
ilkeleri beş tele uygulanan bare ve tüm tellere uygulanan tam bare tekniğinde
de geçerlidir. Buna göre;
• Sol elin 1 numaralı parmağı istenen perdeye paralel bir şekilde getirilir ve per-
de demirinin en yakın bölümüne dayanır. (Görsel 1.1)
• Net ses elde etmek için parmağın kemikli bölümüyle klavyeye baskı uygulanır.
• Uygulanacak baskı şiddeti gereğinden az olmamalıdır. Gereğinden az baskı
uygulanırsa net ses elde etmek güçleşir. Gereğinden fazla baskı yapılması
durumunda aşırı güç sarf edileceğinden dolayı sol elin sakatlanması söz ko-
nusu olabilir.
• Sol elin baş parmağı klavye arkasında, 1 ve 2 numaralı parmaklar arasında-
ki doğal duruşunu bozmamalı ve 1 numaralı parmağın uygulayacağı baskıyı
dengelemelidir. (Görsel 1.2)
Görsel 1.1: Büyük Bare
(Önen Görünüş)
Görsel 1.2: Büyük Bare
(Üstten Görünüş)
Görsel 1.1 Görsel 1.2
13