Page 15 - GİTAR_10_KİTAP_2022.indb
P. 15

inşaat mühendisine ihtiyaç vardır. Mimar binayı sanatsal bir tasarımla çizebilir,
            ancak inşaat mühendisi olmazsa o bina gerçekleşemez. Çünkü mimarın çizdiği
            binayı yapabilmek için gereken kum, taş, çimento türü, kalitesi, kullanılacak de-
            mir türü, kalınlığı, tonajı, statik bilgisi, taşıyıcı kolon hesaplamaları gibi tüm tek-
            nik konular inşaat mühendisinin işidir. İşte bu benzetmedeki gibi iyi bir gitarist
            olabilmek için sahip olduğumuz tekniği inşaat mühendisine, sahip olduğumuz
            müzikaliteyi de mimara benzetebiliriz. Bir taraf sanatsal yanımızı diğer taraf ise
            sahip olduğumuz sanatsal yapının vücut bulmasını sağlar. Teknik ve müzikalite
            arasındaki ilişki böyledir.
              Bir  gitaristin  seslendirdiği  eseri  etkili,  doğru  ve  sanatsal  anlamda  hayranlık
            uyandıracak şekilde yorumlayabilmesi, ancak onun sahip olduğu teknik ve mü-
            zikalite oranında gerçekleşebilir. Teknik ve müzikalitenin gelişmesi için günlük
            çalışmalar çok önemlidir. Çalışma programınızda bu iki alana ayrı ayrı zaman
            ayırmalısınız. Sayfa 25’te verilen örnek çalışma programını inceleyiniz ve sayfa
            26’da verilen formu kendi çalışma programınızı oluşturacak şekilde dolduru-
            nuz. Teknik çalışmalar bir sporcu gibi günlük yapılmazsa daha önce rahatlıkla
            yapabildiğiniz becerileri tekrarlayamadığınızı görebilirsiniz. Müzikalite için, bol
            bol ufkunuzu açacak usta gitaristlerin yorumlarını dinleyebilir, seslendirdikleri
            eserlerde nasıl bir müzikal ifade kullandıklarını araştırabilirsiniz.
              Ayrıca, teknik çalışmalar uygularken de müzikaliteyi geliştirmek mümkündür.
            Örneğin, teknik olarak bir dizi veya arpeji tirando tekniği ile çalışmanız gere-
            kiyorsa seslendirdiğiniz her unsuru bir müziksel ifade ile düşünebilir ve öyle
            çalışabilirsiniz. Böylece duygusal do majör dizileri, öfkeli la minörler, giderek
            kızgınlaşan sol majör dizileri gibi yaratıcılığınızı kullanarak müzikaliteyi arttırıcı
            çalışmalar yapabilirsiniz.
            Unutmayın hayal gücünüz sizin sanatsal yanınızı besleyen en önemli unsurdur.



            1.2. TEKNİK ÇALIŞMALAR: KÜÇÜK (YARIM) BARE - BÜYÜK (TAM) BARE

              9. sınıf düzeyinde dört tele kadar uygulanan küçük bare tekniği gösterilmiş ve
            bu teknikle ilgili uygulamalar yapılmıştı. Dört tele kadar uygulanan küçük bare
            ilkeleri beş tele uygulanan bare ve tüm tellere uygulanan tam bare tekniğinde
            de geçerlidir. Buna göre;

            • Sol elin 1 numaralı parmağı istenen perdeye paralel bir şekilde getirilir ve per-
              de demirinin en yakın bölümüne dayanır. (Görsel 1.1)
            • Net ses elde etmek için parmağın kemikli bölümüyle klavyeye baskı uygulanır.

            • Uygulanacak baskı şiddeti gereğinden az olmamalıdır. Gereğinden az baskı
              uygulanırsa net ses elde etmek güçleşir. Gereğinden fazla baskı yapılması
              durumunda aşırı güç sarf edileceğinden dolayı sol elin sakatlanması söz ko-
              nusu olabilir.
            • Sol elin baş parmağı klavye arkasında, 1 ve 2 numaralı parmaklar arasında-
              ki doğal duruşunu bozmamalı ve 1 numaralı parmağın uygulayacağı baskıyı
              dengelemelidir. (Görsel 1.2)

                                                                                         Görsel 1.1: Büyük Bare
                                                                                         (Önen Görünüş)
                                                                                         Görsel 1.2: Büyük Bare
                                                                                         (Üstten Görünüş)






                                         Görsel 1.1                           Görsel 1.2



                                                                                                          13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20