Page 51 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 10
P. 51

1. ÜNİTE



                                                      RAST MEDHÂL
                    Usulü: Sofyan                                                    Beste: Ahmet Çağan
                            =64
                                                                                                           Karekod-26
                                                                                          
                                                                       
                      4             
                         
                                                         
                                                                              
                     7
                                                                                            
                                                                                  
                                                                                 
                     10                                                              
                                                                               
                                                                     
                                                                      
                     13
                                                                                    
                                                      
                                                                     
                                                                                

                  BİYOGRAFİ


                   KÂNİ KARACA
                   1 Mart 1930 tarihinde Adana’nın Karataş ilçesine bağlı Adalı kö-
                 yünde doğdu. Henüz iki üç aylıkken bir kaza sonucu görme yetene-
                 ğini kaybetti. İlkokulda okurken aynı zamanda köyün imamı Saatçi
                 Ali (Nergis) Efendi ile hafızlığa başladı. Ardından Adana’da Hacı Şefika
                 Hatun Camisi'nin imamı olan, aynı zamanda mûsiki bilgisine de sahip
                 bulunan Hâfız Abdi Er Efendi’nin yanına verildi. Kâni Karaca’nın mûsiki
                 bilgisinin temellerinin, bu hocasından edindiği pratik bilgilerin ve ma-
                 kamları Kur’an’a uygulamanın yanı sıra Adana Türk Ocağında verilen
                 konserleri dinlemesi ve bazı amatör konserlere katılması yoluyla atıl-
                 dığı söylenebilir. Dokuz yaşında hafızlığını tamamladıktan sonra mev-  Görsel 1.2: Kâni Karaca
                 lit okumayı da kendi kendine geliştirdi. Nihayet kabiliyeti ve giderek artan ünü dolayısıyla Adana eşrafından
                 bazı kişiler 1950 yılında kendisini İstanbul’a götürerek mûsiki bilgisini daha da geliştirmesinin yolunu açtılar.
                   Karaca, ünlü bestekâr Sadettin Kaynak’la tanışarak derslerine katıldı ve nazarî bilgilerini pekiştirdi. Kâni
                 Karaca’nın bir diğer önemli hocası da Sadettin Heper’dir. Kendisinden usulleri, kudüm vurmayı ve başta Mev-
                 levî âyinleri olmak üzere pek çok dinî mûsiki formunu öğrendi.
                   Kâni Karaca, 1953 yılında Hakkı Süha Gezgin tarafından Mesut Cemil’e takdim edildikten sonra Mesut
                 Bey onun İstanbul Radyosu stüdyosunda, klasik üslûpta ve icrası zor makamlarda bestelenmiş olan din dışı
                 formdaki eserlerin en nâdide örneklerini seslendirmesini sağladı. Karaca’nın okuduğu gazel ve kasideler, tek
                 başına seslendirdiği Mevlevî ayinleri ve çeşitli konser kayıtları, bugün müracaat edilen temel kaynakların ba-
                 şında gelen ders niteliğindeki icralardır. Mevlit, ezan, gazel, kaside gibi serbest formların en mahir icracısı
                 olarak bilindi.

                   1975’te İstanbul’da kurulan Türk Mûsikisi Devlet Konservatuvarının ilk kadrosunda yer aldı. 1979 yılına
                 kadar burada kudüm ve usul dersleri verdi. Cumhuriyet dönemine yetişmiş son mûsiki üstatlarından edindiği
                 mûsiki geleneğini günümüze aktaran sanatkârlardan biri olan Karaca, bestekârlık alanında az da olsa eser
                 verdi. 29 Mayıs 2004 tarihinde Fatih’teki evinde vefat etti. Ölümüyle birlikte uzun süredir Fâtih Camisi hazîre-
                 sinde her cuma sabahı namazdan sonra okuduğu Kur’ân-ı Kerîm sadâsı da son bulmuştur.
                                                                            Komisyon tarafından düzenlenmiştir.





                                                                                         AKTARIM (TRANSPOZE)  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56