Page 54 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 10
P. 54
2. ÜNİTE
2. ÜNİTE: UŞŞAK VE BAYATÎ MAKAMI
2.1. Uşşak ve Bayatî Makamlarında Etüt, Seyir, Eserler ve Oktavlı Çalma
Tekniği
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Güftesi ve bestesi Tatyos Efendi’ye (Görsel 2.1) ait olan uşşak makamındaki “Gamzedeyim Deva Bul-
mam” adlı eseri dinleyiniz.
Gamzedeyim deva bulmam.
Garibim hiç yuva kurmam.
Gamzedeyim deva bulmam.
Garibim hiç yuva kurmam.
Görsel 2.1: Tatyos Efendi
2. Güftesi Yahya Kemal Beyatlı’ya, bestesi Selahattin Pınar’a (Görsel 2.2) ait olan bayatî makamındaki “Kal-
bim Yine Üzgün Seni Andım da Derinden” adlı eseri dinleyiniz.
Kalbim yine üzgün seni andım da derinden.
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden.
Üzgün ve kırılmış gibi en ince yerinden.
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden.
Görsel 2.2: Selahattin Pınar
2.1.1. Uşşak Makamı
Uşşak makamının temel yapısını durak perdesi üzerinde bulunan uşşak dörtlüsü oluşturur. Bu sebeple uşşak dört-
lüsü makamın en karakteristik yeridir.
K S T
8 5 9
1. ETKİNLİK
• Uşşak dörtlüsü etütlerini öğretmeninizle inceleyiniz.
• Bona ya da solfej çalışması yaptıktan sonra etütleri çalınız.
Beste: Harika Uğur Dağlı
1
13
52 UŞŞAK VE BAYATÎ MAKAMLARI