Page 59 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 10
P. 59
2. ÜNİTE
SIRA SİZDE
Bayatî makamının asma kalış perdelerinin isimlerini söyleyiniz. Ardından asma kalış perdelerini ezbere çalınız.
Makam Dizisinin Seyri: Makamın seyrine nevâ perdesi civarından başlanır. Makamın güçlü sesi olan nevâ perde-
sinde bûselik çeşnisiyle yarım karar yapılır. Seyir esnasında acem perdesi oldukça fazla vurgulanır. Daha sonra asma
kalış perdelerine geçilir ve uşşak çeşnisiyle durak perdesinde yedenli tam karar verilir.
5. ETKİNLİK
• Bayatî makamı seyrini öğretmeninizle inceleyiniz.
• Bona ya da solfej çalışması yaptıktan sonra seyri çalınız.
Beste: Harika Uğur Dağlı
4
7
2.1.7. Uşşak ve Bayatî Makamlarının Karşılaştırılması
Uşşak ve bayatî makamlarında aynı dizi kalıbının kullanılmasına rağmen makamların melodik yapıları oldukça fark-
lıdır. Bu farkı oluşturan unsurlar şunlardır:
Tablo 2.1: Uşşak ve Bayatî Makamlarının Karşılaştırılma Tablosu
UŞŞAK MAKAMI BAYATÎ MAKAMI
Çıkıcıdır. İnici - Çıkıcıdır.
Genişleme bölgesi pes bölgededir. Genişleme bölgesi tiz bölgededir.
Yegâhta rast asma kalışı vardır. Nevâda hicaz ve çârgâhta nikriz asma kalışları vardır.
Acem perdesi az vurgulanır. Acem perdesi sık vurgulanır.
UŞŞAK VE BAYATÎ MAKAMLARI 57