Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 13
KİTABIN TANITIMI
Ünitenin numarasıdır.
Ünitenin adıdır. ÜNİTE 1
KEMAN ÇALMADA
TEMEL UNSURLAR
Kavramlar
Kavramları içeren Bu ünitede Karekod okutularak ünitede
Çift sesli etüt ve eser çalmayı, etüt ve eserlerde hız, nüans ve anlatım terimlerini
uygulamayı öğreneceksiniz.
bölümdür. Kavramlar Ünite Konuları işlenen konularla ilgili etkileşimli
• Çift Ses
1.1. Kemanda Çift Ses Çalma
• Hız Terimleri 1.2. Keman Çalmada Hız Terimleri içeriği gösterir.
• Nüans Terimleri 1.3. Keman Çalmada Nüans Terimleri
• Anlatım Terimleri 1.4. Keman Çalmada Anlatım Terimleri
13
Ünite Konuları
ÜNİTE 2 Ünitenin içerdiği konu
Ünite ile ilgili tanıtım KEMAN ÇALMADA başlıklarıdır.
sunusunun karekod KONUMLAR
okutularak erişilen
bölümüdür.
Bu ünitede
III. konumda kalarak ve geçişli olarak dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı
öğreneceksiniz.
Kavramlar Ünite Konuları
• III. Konum 2.1. Kemanda III. Konum
• I ve III. konumda geçiş
• Arpej
51
Ders İçi Çalışma
Öğrenmeyi Ü Üniteye Başlarken k i e n n l e y c i l i e r ü z e r i n d e b ı r a k t ğ ı ı e t k i n e e l r o l a b i l i r ? A r k a d a ş l a r n ı z ı l a fi k i r a l - ı ş -
a
B
e
it
n
y
e
r
a
şl
n
i
e
d
o
s
k
i
m
z
ü
l
s
ğ
i
Ç
Çok sesli müziğin dinleyiciler üzerinde bıraktığı etki neler olabilir? Arkadaşlarınızla fikir alış
v verişinde bulununuz. u z.
u
un
lun
er
e
b
ind
ş
i
kolaylaştırmak için 1.1 Kemanda Çift Ses Çalma
1.1 K
emanda Çift Ses Çalma
Çift ses çalma, yaylı çalgılarda önemli bir tekniktir. Kemanda çift ses, iki telin aynı anda kulla-
nılmasıyla oluşur. Çift sesler, boş tel ve bir parmağın farklı bir tel üzerinde basılı olmasıyla veya iki
parmağın da farklı tellere basılmasıyla sağlanır. Çift seslerin iyi şekilde çalınabilmesi için önce nota
aralıklarının tanınması, sağ ve sol ele ait temel teknik kuralların öğrenilmesi ve düzenli olarak tekrar-
hazırlanmış çalışmaları ların yapılması gerekmektedir.
1.1.1 Çok Seslendirmede Çift Seslilik
1.1.1 Çok Seslendirmede Çift Seslilik
Aşamalı olarak gerçekleştirilen keman eğitiminde sağ ve sol elin farklı görevleri vardır. Her iki el
farklı tekniklerden sorumludur. Kemanın tutulması, ses üretimi, vibrato, konum değiştirme, çift ses
içeren bölümdür. ve akor çalımı, süslemeler (çarpma, mordan, grupetto, tril), pizzicato (sol el), glisando ve flajöle gibi
hareket ve teknikler sol elin sorumluluğundadır. Keman eğitimi süresince bu tekniklerden herhangi
birinin eksik olması durumunda yaylı çalgı eğitiminde amaçlanan sanatsal gelişim sağlanamaya-
caktır. Çift ses çalma ve diğer sol el tekniklerinin her birini doğru şekilde yapma ve çalışarak daha
iyi duruma getirme keman çalmada çalgı hâkimiyetini, entonasyonu ve müziksel işitme becerisini
geliştirecektir.
1.1.2 Çift Sesli Etütler
1.1.2 Çift Sesli Etütler
Sağ ve sol elde farklı zorluk seviyelerinde çift sesli etütler çalma kişinin teknik ve müzikal beceri-
sine katkıda bulunacaktır. Bu yüzden verilen etütleri, sağ ve sol el tekniklerine dikkat ederek müzikal
yeterliliğe ulaşıncaya kadar tekrar ediniz.
Ders İçi Çalışma
Aşağıda verilen boş tellerde çift ses çalışmalarını nitelikli sesler elde edinceye kadar tekrar ediniz.
Uyarı
Çift sesli alıştırmalara başlamadan önce keman akordunun tam yapılmasına dikkat ediniz.
0 ≥ ≤ 0 ≤
4 ˙ w ˙ ≥ w ˙ w ˙ w
1- & 4 ˙ w ˙ w ˙ w ˙ w
by
4 w ≥ w ≤ w w w w w w
2- & 4 w w w w w w w w
by
0 ≥ ≤ 0 ≤ ≥
4
3- & 4 ˙ w ˙ w ˙ w ˙ w
˙ w ˙ w ˙ w ˙ w
4 ≥ ≤ w w w w w w w
Uyarı 4- & 4 w w by w w w w w w w
14 1. ÜNİTE
Konuyla ilgili dikkat
çeken cümleleri içeren Üniteye Başlarken t en ur ma k ne d ir ? D a ğ a r c ık o lu ş t ur ma n ın y a r a r l a r ı ne l er o l a b i ir l ? D ü şün c e - Üniteye Başlarken
Ünitey
aşl
e B
ark
S
o
d
z
i
c
e
Sizce dağarcık oluşturmak nedir? Dağarcık oluşturmanın yararları neler olabilir? Düşünce-
ğ
ık
a
c
ş
lu
r
a
i
n
a
k
d
a
r
zi
i
a
r
ı
r
t
a
n
ı
z
şı
t
ı
r
e
a
ş
l
a
l
l
bölümdür. lerinizi arkadaşlarınızla tartışınız. n ı z . Yeni bilgilerin öğre-
6.1. Eşlikli Çalma
6.1. Eşlikli Çalma
Eşlik, bir ana ezgiye ya da partiye dayanak oluşturması ya da onu ön plana çıkarması amaçlanan
yardımcı parti ya da partilerdir. Çok sesli müzik, pek çok kişinin birlikte ve uyumlu çalması ile
mümkündür. Eserlerin armonik yapısı ve bir çok enstrümanın birlikte çalınması bestecinin duygularını nilebilmesi için ön
ve tasarımını daha nitelikli sergilemesine olanak sunar. Ayrıca müziğin toplumun geniş bir kesimine
ulaşması ve geniş bir kesimini etkilemesi bireysel bir çalışmadan ziyade ortaklaşa çalışmaları gerekli
kılmaktadır.
Bütün bunlar bu alanda yetişen sanatçı ve müzik insanlarını eşlikli çalışmaya yönlendirmektedir.
Ayrıca eşlikli çalmak, başkalarını dinleyerek, eşlikle kendi çaldığı müziği uyumlu bir şekilde öğrenmelerin hare-
seslendirmesine ve müzikal bütünlüğün sağlanmasına katkıda bulunur.
6.1.1. Çok Seslendirmede Eşlikli Çalmanın Önemi
6.1.1. Çok Seslendirmede Eşlikli Çalmanın Önemi
© Keman eğitiminde eşlikli çalma; ton veya makam duygusunu geliştirme, çok sesli duymasını
sağlama ve birlikte müzik yapma becerileri kazandırma açısından önemlidir. Bu beceriler kemanda kete geçirilmesini
entonasyon ve müzikalitenin gelişmesine katkıda bulunacaktır. Eşlikli çalma sorumluluk bilinci ve
öz güven duygusunun gelişimine, teknik becerilerin pekiştirilmesine olanak sağlayacaktır.
© Ders İçi Çalışma
Karekod uygulamasını kullanarak boşluklara uygun kelimeleri yazınız. ve konunun sezdi-
©
6.1.2. Eşlikli Eserler Çalma rilmesini amaçlayan
6.1.2. Eşlikli Eserler Çalma
Keman, solo bir enstrüman olarak oldukça nitelikli bir dağarcığa sahip olmakla birlikte düo ve trio
olarak adlandırılan birçok enstrümanın kemana eşlik etmesi ya da kemanın onlara eşlik etmesine
© imkân sunmaktadır. Bu tür eşlikli çalışmalar farklı tınıların bir arada kullanılması ve armonik, melodik
zenginliğe olanak sağlaması açısından önem taşımakta ve müzikal estetik unsurları beslemektedir.
Eşlikli eserler çalma, aynı zamanda amatör ya da profesyonel olsun müziği üreten bireylerin de çalışmaları içerir.
zengin bir müzikal ortam içerisinde olmalarını sağlaması yönüyle büyük önem taşımaktadır. Bu
nedenle keman eğitiminde piyano eşlikli keman, iki keman, trio, kuartet gibi gruplarla çalışmalar
yapılmalıdır.
Görsel ve Açıklamaları
Ön bilgileri harekete
geçirmek amacıyla 152 6. ÜNİTE Görsel 6.1: Trio grubu
sunulmuş görselleri
içerir.
İÇİNDEKİLER 11