Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 13

KİTABIN TANITIMI



            Ünitenin numarasıdır.
            Ünitenin adıdır.                ÜNİTE 1
                                          KEMAN ÇALMADA
                                          TEMEL UNSURLAR



             Kavramlar
             Kavramları içeren       Bu ünitede                     Karekod okutularak ünitede
                                     Çift  sesli  etüt  ve  eser  çalmayı,  etüt  ve  eserlerde  hız,  nüans  ve  anlatım  terimlerini
                                     uygulamayı öğreneceksiniz.
             bölümdür.               Kavramlar  Ünite Konuları  işlenen konularla ilgili etkileşimli
                                     • Çift Ses
                                               1.1. Kemanda Çift Ses Çalma
                                     • Hız Terimleri  1.2. Keman Çalmada Hız Terimleri  içeriği gösterir.
                                     • Nüans Terimleri  1.3. Keman Çalmada Nüans Terimleri
                                     • Anlatım Terimleri  1.4. Keman Çalmada Anlatım Terimleri
                                                       13
                                                                                               Ünite Konuları
                                                                     ÜNİTE 2             Ünitenin içerdiği konu
                                Ünite ile ilgili tanıtım            KEMAN ÇALMADA                 başlıklarıdır.
                                sunusunun karekod                     KONUMLAR
                                  okutularak erişilen
                                        bölümüdür.


                                                               Bu ünitede
                                                               III. konumda kalarak ve geçişli olarak dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı
                                                               öğreneceksiniz.
                                                               Kavramlar  Ünite Konuları
                                                               • III. Konum  2.1. Kemanda III. Konum
                                                               • I ve III. konumda geçiş
                                                               • Arpej
                                                                                 51
            Ders İçi Çalışma
            Öğrenmeyi                 Ü Üniteye Başlarken k i e n n l e y c i  l i  e r  ü z e r i n d e  b ı r a k t ğ ı  ı  e t k i  n e e l  r  o l a b i l i r ?  A r k a d a ş l a r n ı  z ı  l a  fi k i  r  a l - ı ş -

                                        a
                                        B
                                        e
                                       it
                                      n
                                       y
                                       e
                                         r
                                         a
                                         şl
                                         n
                                         i
                                       e
                                          d
                                      o
                                        s
                                       k
                                         i
                                         m
                                        z
                                        ü
                                       l
                                       s
                                         ğ
                                        i
                                      Ç
                                      Çok sesli müziğin dinleyiciler üzerinde bıraktığı etki neler olabilir? Arkadaşlarınızla fikir alış
                                      v verişinde bulununuz. u z.
                                        u
                                         un
                                        lun

                                      er
                                       e
                                       b
                                       ind
                                      ş
                                      i
            kolaylaştırmak için       1.1 Kemanda Çift Ses Çalma
                                      1.1 K
                                       emanda Çift Ses Çalma
                                      Çift ses çalma, yaylı çalgılarda önemli bir tekniktir. Kemanda çift ses, iki telin aynı anda kulla-
                                     nılmasıyla oluşur. Çift sesler, boş tel ve bir parmağın farklı bir tel üzerinde basılı olmasıyla veya iki
                                     parmağın da farklı tellere basılmasıyla sağlanır. Çift seslerin iyi şekilde çalınabilmesi için önce nota
                                     aralıklarının tanınması, sağ ve sol ele ait temel teknik kuralların öğrenilmesi ve düzenli olarak tekrar-
            hazırlanmış çalışmaları   ların yapılması gerekmektedir.
                                      1.1.1 Çok Seslendirmede Çift Seslilik
                                      1.1.1 Çok Seslendirmede Çift Seslilik
                                      Aşamalı olarak gerçekleştirilen keman eğitiminde sağ ve sol elin farklı görevleri vardır. Her iki el
                                     farklı tekniklerden sorumludur. Kemanın tutulması, ses üretimi, vibrato, konum değiştirme, çift ses
            içeren bölümdür.         ve akor çalımı, süslemeler (çarpma, mordan, grupetto, tril), pizzicato (sol el), glisando ve flajöle gibi
                                     hareket ve teknikler sol elin sorumluluğundadır. Keman eğitimi süresince bu tekniklerden herhangi
                                     birinin eksik olması durumunda yaylı çalgı eğitiminde amaçlanan sanatsal gelişim sağlanamaya-
                                     caktır. Çift ses çalma ve diğer sol el tekniklerinin her birini doğru şekilde yapma ve çalışarak daha
                                     iyi duruma getirme keman çalmada çalgı hâkimiyetini, entonasyonu ve müziksel işitme becerisini
                                     geliştirecektir.
                                      1.1.2 Çift Sesli Etütler
                                      1.1.2 Çift Sesli Etütler
                                      Sağ ve sol elde farklı zorluk seviyelerinde çift sesli etütler çalma kişinin teknik ve müzikal beceri-
                                     sine katkıda bulunacaktır. Bu yüzden verilen etütleri, sağ ve sol el tekniklerine dikkat ederek müzikal
                                     yeterliliğe ulaşıncaya kadar tekrar ediniz.
                                      Ders İçi Çalışma
                                      Aşağıda verilen boş tellerde çift ses çalışmalarını nitelikli sesler elde edinceye kadar tekrar ediniz.
                                      Uyarı
                                      Çift sesli alıştırmalara başlamadan önce keman akordunun tam yapılmasına dikkat ediniz.
                                       0 ≥ ≤ 0  ≤
                                       4  ˙  w  ˙ ≥  w  ˙  w  ˙  w
                                     1-  & 4 ˙  w  ˙  w  ˙  w  ˙  w
                                       by
                                       4 w ≥  w ≤  w  w  w  w  w  w
                                     2-  & 4 w  w  w  w  w  w  w  w
                                       by
                                       0 ≥ ≤ 0  ≤ ≥
                                       4
                                     3-  & 4 ˙  w  ˙  w  ˙  w  ˙  w
                                        ˙  w  ˙  w  ˙  w  ˙  w
                                       4 ≥  ≤ w  w  w  w  w  w  w
            Uyarı                    4-  & 4 w w by  w  w  w  w  w  w  w
                                      14  1. ÜNİTE
            Konuyla ilgili dikkat
            çeken  cümleleri içeren                             Üniteye Başlarken t en ur ma k   ne d ir ?   D a ğ a r c ık   o lu ş t ur ma n ın   y a r a r l  a r   ı  ne l er o    l a b i ir l  ?   D ü şün c e -  Üniteye Başlarken
                                                                Ünitey
                                                                  aşl
                                                                  e B
                                                                   ark
                                                                S
                                                                   o
                                                                 d

                                                                z
                                                                i
                                                                 c
                                                                 e
                                                                Sizce dağarcık oluşturmak nedir? Dağarcık oluşturmanın yararları neler olabilir? Düşünce-
                                                                  ğ
                                                                  ık
                                                                  a
                                                                  c
                                                                   ş
                                                                   lu

                                                                  r
                                                                 a
                                                                i
                                                                n
                                                                  a
                                                                 k
                                                                  d
                                                                 a
                                                                 r
                                                                zi
                                                                i
                                                                 a

                                                                   r
                                                                   ı
                                                                    r
                                                                    t
                                                                    a
                                                                   n
                                                                   ı
                                                                   z
                                                                     şı
                                                                     t
                                                                     ı

                                                                r
                                                                e
                                                                  a
                                                                  ş
                                                                    l
                                                                    a
                                                                  l
                                                               l
            bölümdür.                                          lerinizi arkadaşlarınızla tartışınız. n ı z .  Yeni bilgilerin öğre-
                                                                6.1. Eşlikli Çalma
                                                                6.1. Eşlikli Çalma
                                                                Eşlik, bir ana ezgiye  ya da partiye dayanak oluşturması ya da onu ön plana çıkarması amaçlanan
                                                               yardımcı  parti  ya  da  partilerdir.  Çok  sesli  müzik,  pek  çok  kişinin  birlikte  ve  uyumlu  çalması  ile
                                                               mümkündür. Eserlerin armonik yapısı ve bir çok enstrümanın birlikte çalınması bestecinin duygularını   nilebilmesi için ön
                                                               ve tasarımını daha nitelikli sergilemesine olanak sunar.  Ayrıca müziğin toplumun geniş bir kesimine
                                                               ulaşması ve geniş bir kesimini etkilemesi bireysel bir çalışmadan ziyade ortaklaşa çalışmaları gerekli
                                                               kılmaktadır.
                                                                Bütün bunlar bu alanda yetişen sanatçı ve müzik insanlarını eşlikli çalışmaya yönlendirmektedir.
                                                               Ayrıca  eşlikli  çalmak,  başkalarını  dinleyerek,  eşlikle  kendi  çaldığı  müziği  uyumlu  bir  şekilde   öğrenmelerin hare-
                                                               seslendirmesine ve müzikal bütünlüğün sağlanmasına katkıda bulunur.
                                                                6.1.1. Çok Seslendirmede Eşlikli Çalmanın Önemi
                                                                6.1.1. Çok Seslendirmede Eşlikli Çalmanın Önemi
                                              ©                 Keman eğitiminde eşlikli çalma; ton veya makam duygusunu geliştirme, çok sesli duymasını
                                                               sağlama ve birlikte müzik yapma becerileri kazandırma açısından önemlidir. Bu beceriler kemanda   kete geçirilmesini
                                                               entonasyon  ve müzikalitenin gelişmesine katkıda bulunacaktır. Eşlikli çalma sorumluluk bilinci ve
                                                               öz güven duygusunun gelişimine, teknik becerilerin pekiştirilmesine olanak sağlayacaktır.
                                              ©                Ders İçi Çalışma
                                                               Karekod uygulamasını kullanarak boşluklara uygun kelimeleri yazınız.  ve konunun sezdi-
                                              ©
                                                                6.1.2. Eşlikli Eserler Çalma  rilmesini amaçlayan
                                                                6.1.2. Eşlikli Eserler Çalma
                                                                Keman, solo bir enstrüman olarak oldukça nitelikli bir dağarcığa sahip olmakla birlikte düo ve trio
                                                               olarak adlandırılan birçok enstrümanın kemana eşlik etmesi ya da kemanın onlara eşlik etmesine
                                              ©                imkân sunmaktadır. Bu tür eşlikli çalışmalar farklı tınıların bir arada kullanılması ve armonik, melodik
                                                               zenginliğe olanak sağlaması açısından önem taşımakta ve müzikal estetik unsurları beslemektedir.
                                                               Eşlikli eserler çalma, aynı zamanda amatör ya da profesyonel olsun müziği üreten bireylerin de   çalışmaları içerir.
                                                               zengin  bir  müzikal  ortam  içerisinde  olmalarını  sağlaması  yönüyle  büyük  önem  taşımaktadır.  Bu
                                                               nedenle keman eğitiminde piyano eşlikli keman, iki keman, trio, kuartet gibi gruplarla çalışmalar
                                                               yapılmalıdır.
                             Görsel ve Açıklamaları
                             Ön bilgileri harekete
                             geçirmek amacıyla                 152  6. ÜNİTE  Görsel 6.1: Trio grubu
                             sunulmuş görselleri
                             içerir.
                                                                                             İÇİNDEKİLER 11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18