Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 14

KİTABIN TANITIMI


            Okuma Parçası            Okuma Parçası
                                      Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastiyan Bah)’ın hayatını okuduktan sonra metni saygı,
            Kitapta adı geçen        sabır ve öz denetim değerleri bağlamında değerlendiriniz.
                                      JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
            önemli kişilerin hayat   Müzisyen  bir  ailede  yetişen  ve  müzik  tarihinde  önemli
                                      Alman  müziğinin  en  büyük  bestecilerinden  olan,
                                     besteciler yetiştiren J.S. Bach, 31 Mart 1685’te Eisenach’ta
                                     doğdu  (Görsel:  6.2.).  Müzik  eğitimine,  babasından
                                     yaylı  çalgılar  üzerine  dersler  alarak  başlamış  ve
            hikâyelerinin bir metin   yeteneğini  1703’te  Weimar  dükü  Johann  Ernest’in  saray
                                     orkestrasında  kemancı  olarak  çalışarak  geliştirmişse  de
                                     ilgisi çocukluğundan beri dikkatini çeken orgta yoğunlaştı.
                                     Ağabeyinin yardımıyla klavyeli çalgılar çalmayı öğrendi.
            aracılığıyla verildiği   kiliselerde  orgların  restorasyonu  ile  de  ilgilenmesi,  org
                                      Bu  konuda  kendini  her  bakımdan  yetiştirdi.  Saray  ve
                                     çalmadaki  başarısını  artırdı.  Bach’ın  iki  evliliğinden  19
                                     çocuğu oldu, yalnız 10 tanesi hayatta kaldı. Çocuklarından
                                     Carl  Philippe  Emanuel,  Wilhelm  Fridemann,  J.  Cristoph
                                     Friedrich  ve  J.  Christian,  müzik  tarihinde  Bach  soy  ismi
            bölümdür.                ile anılan besteciler arasındaki yerlerini aldılar. Yaşamının   Görsel 6.2 Johan Sebastian Bach
                                     büyük  bölümünü  kilise  orgcusu  olarak  geçirdiği  için
                                     müziğini de dinin hizmetine adadı; Bach müziği dinî temalı
                                     olarak kimlik kazandı. Sürekli beste yapması, göz sağlığının
                                     bozulmasında  rol  oynadı.  Yaşamının  son  döneminde  görme  yeteneğini  kaybetti.  Çok  sesliliği;
                                     kontrpuan ve armoniyi kendine özgü bir verimlilik içinde kullanmasıyla önemli bir yer edindi. Bach’ın
                                     yaşadığı yıllarda bugün kullandığımız modern piyanolar henüz üretilmemişti ve Bach, günümüzde
                                     piyano repertuvarının temel taşları olan eserlerinin tümünü aslında org ve klavsen için yazdı. Bu
                                     eserlerin başında Das Wohltemperierte Clavier gelir ve içinde Bach’ın, klasik müzikteki 12 sesin her
                                     biri için, birer majör ve birer minör tonda; toplamda 48 tane olmak üzere yazdığı prelüd-fügler yer
                                     alır.
                                      Bach’ın  Anna  Magdelena  ismini  verdiği  eserlerini  de  eşinin  klavsen  çalmasını  geliştirmek
                                     amacıyla yazmış olması, amaca yönelik besteleme biçimine dair bir diğer önemli örnektir.
                                      Farklı  çok  ses  tekniklerini  en  üst  düzeyde  kullanan,  üstün  matematik  dehasına  sahip  olan
                                     Bach’ın yaşarken farkına varılmayan besteci kimliğinin önem kazanması 19. yüzyılın ortalarını buldu.
                                     Günümüzde tüm dünyanın tanıdığı Bach, aslında yaşamının tümünü  Almanya sınırları içerisinde
                                     geçirdi. Bach’ın Almanya sınırları içinde kalmayıp zamanla tüm dünyanın tanıdığı ve etkilendiği
                                     ‘büyük usta’ olması yolundaki ilk adım ise 1829’da, Mendelssohn’un Bach’a ait Matthaus Passion
                                     isimli eseri dinleyiciye tanıtmasıyla atıldı.
                                      Bach 28 Temmuz 1750’de Leipzig’de vefat etti.
                                      Almancada “dere” anlamına gelen Bach’ın soyadı hakkında, vefatından sonra şöyle denildi: “O
                                     bir dere değil, denizdi.”
                                         Gezek D., Gezek E. (2009). Ünlü besteciler ve ünlü piyano eserleri. İstanbul: İnkılâp Kitabevi
                                                                                        Ölçme Değerlendirme
                                     192  6. ÜNİTE               Ölçme ve Değerlendirme
                                                                 Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini işaretleyiniz.
                                                                 1. III. konumda parmak aralıkları tellere I. konuma göre daha geniş aralıklarla basar.  Üniteyle ilgili ölçme
                                                                   D       Y
                                                                 2. III. konumda dizi ve arpej çalışması yapılamaz.
                                                                   D       Y              ve değerlendirmenin
                                                                 Aşağıda verilen açık uçlu soruların cevabını boş bırakılan alanlara yazınız.
                                                                 3. Kemanda III. konum nedir? Örneklerle açıklayınız.
                                                                 ......................................................................................................................................................  yapıldığı bölümdür.
                                                                 4. I ve III. konum arasındaki farkları açıklayınız.
                                                                 ......................................................................................................................................................
                                                                 Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
                                                                 5. Re telinde III. konumda la notası hangi parmakla çalınır?
                                                                 A) 1       B) 2       C) 3       D) 4       E) 5
                                                                 6. Sol telinde III. konumda dördüncü parmak hangi notaya basar?
                                                                 A) Fa    B) La    C) Mi    D) Si    E) Sol
                                                                 Aşağıdaki karekodu kullanarak verilen ölçme ve değerlendirme etkinliğini cevaplayınız.
                                                                                               Kontrol Listesi
                                                                         KONTROL LİSTESİ
                                                                  “Keman Çalmada Konumlar” ünitesinde kazanılan becerileri değerlendirmek amacıyla aşağıdaki
                                                                 kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştirilenler
                                                                 için Evet, gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işareti koyunuz.  Üniteyle ilgili kazanılan
                                                                 SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR
                                                                  1  Kemanda III. konum kavramını açıklar.
                                                                  2  Kemanda III. konumda tüm tellerde parmaklarını doğru seslere basar.  becerilerin değerlendi-
                                                                  3  III. konumda kalarak diziler çalar.
                                                                  4  III. konumda kalarak etütler çalar.
                                                                  5  III. konumda kalarak eserler çalar.
                                                                  6  I ve III. konum geçişli diziler çalar.  rildiği bölümdür.
                                                                  7  I ve III. konum geçişli etütler çalar.
                                                                  8  I ve III. konum geçişli eserler çalar.
                                                                 Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir.
            Açıklama                  Açıklama                    64  2. ÜNİTE
                                       4 ve 5 numaralı etütler orijinal hâlleri çalındıktan sonra üzerlerinde belirtilen alternatif çalışma
                                      örneklerine uygun olarak çalınmalıdır. Örneklerde birinci ölçülerin alternatif çalışma biçimleri ve-
                                      rilmiştir. Diğer ölçüler de benzer şekilde uygulanmalıdır.
            Anlatımı desteklemek ve     & c œ œ ˙ ˙  ˙ ˙  œ œ ˙ ˙ œ  œ 2 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ ˙ œ
                                          1 #
                                                  œ
                                                   œ
                                                ˙ ˙
                                         # & 4 4 ˙ ˙
            öğrenilenleri pekiştirmek   4-  & c ˙ ˙ ˙ ˙  ˙ ˙ ˙  ˙ ˙  E TUDE  ˙ ˙ ˙ ˙  ˙ ˙ ˙  ˙ ˙ Mathieu Crickboom
                                       #
                                                       ˙
                                              ˙ ˙ ˙
            amacıyla hazırlanmış      9  # ˙ ˙ n  by  ˙ ˙  ˙ ˙ n  ˙ ˙  ˙ ˙ ˙ ˙  ˙ ˙ n  ˙ ˙  ˙ ˙ n  ˙ ˙  ˙ ˙ n  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙
                                                     ˙ ˙#
                                                       ˙
            bölümdür.                 &    ˙  ˙ ˙  ˙ n  ˙ n  ˙ ˙  ˙ ˙ ˙
                                      17  #          ˙ ˙ ˙  w
                                      & ˙ ˙ ˙ ˙  ˙ ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙ ˙ ˙  ˙ ˙ ˙  ˙  w
                                                   ˙
                                           ˙  ˙
                                            ˙ ˙
                                          1 #  ˙ ˙  2  œ  ˙ ˙  #
                                         # &
                                        & c 4 4 ˙ ˙  œ ˙  œ ˙ œ  œ  ˙ ˙ œ  œ  œ  œ  œ  c
                                          œ  ˙  œ  ˙  œ œ œ œ œ œ œ œ
                                               ETUDE  Mathieu Crickboom
                                                                   Pek çok kaynakta ilk kez 15-16. yüzyılda İtalya’da kullanılmaya başlandığı belirtilse de kemanın
                                       #                           tarihi  çok  daha  eskilere  dayanır.  Rönesans  Dönemi’nde  Gasparo  da  Salo  (Gasparo  da  Salo),
                                      5-  & c  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  öğrencisi Giovanni Paola Maggini (Covanni Paola Maccini) ve Andre Amati (Andre Amati) gibi birçok
                                                   ˙ ˙
                                                 ˙ ˙
                                                     ˙ ˙
                                                       ˙ ˙
                                        ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ©         başarılı çalgı yapımcıları yetişmiştir. Bu dönemde viol ailesi yerini kemana bırakmış, böylece keman;
                                        by                         yapısal ve teknik anlamda hızla gelişerek dönemin en önemli solo çalgısı hâline gelmiştir.
                                                                   Barok  Dönem’in  en  ünlü  çalgı  yapımcıları  Nicolo  Amati  (Nikolo  Amati),  Antonio  Stradivarius
                                      9  # ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙      (Antonyo  Stradivaryus)  ve  Andrea  Guarner’dir  (Andrea  Guarner).  Amati,  o  dönemde  kullanılan
                                      & ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  ˙ ˙  kemanlara  göre  daha  büyük;  cilası  sarı  renge  yakın,  saydam  ve  parlak;  kendi  zamanının  en  iyi
                                                ˙ ˙
                                                  ˙ ˙
                                                                   tınısına ve yumuşaklığına sahip; dolgun ve koyu sesli çalgılar üretmiştir. Stradivarius kemanları ise
                                                    ˙ ˙
                                                       ˙ ˙
                                                                   saydam cilası, güçlü sesleri ve kusursuz oranları ile mükemmeliyete ulaşmıştır.
                                                                   Ar
                                                                   Araştır-Öğren ğr en          Araştır-Öğren
                                                                   aş
                                                                    tır
                                                                    -Ö
                                                                             Monteverdi’nin
                                                                           Claudio
                                                                                eserlerini
                                                                                  araştırınız.
                                                                     Dönem’de
                                                                   Barok
                                                                   Barok Dönem’de yaşamış bestecilerden Claudio Monteverdi’nin eserlerini araştırınız. Örnek
                                                                        bestecilerden
                                                                       yaşamış
                                      17  #                        eserlerinden oluşan bir müzik sunusu hazırlayarak arkadaşlarınıza sınıf içinde dinletiniz.  Örnek
                                                                               za sınıf içinde dinletiniz.
                                                                   eserlerinden oluşan bir müzik sunusu hazırlayarak arkadaşlarını
                                      &  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  w
                                        ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  w
                                                                   5.1.2. Rönesans ve Barok Dönemleri’nin Stil Özellikleri  Anlatımı destekle-
                                                                   5.1.2. Rönesans ve Barok Dönemleri’nin Stil Özellikleri
                                                                   Rönesans  Dönemi  bestelerinin  belirgin  özelliği  çalgıların  esere  aynı  anda  başlayıp  eseri  aynı
                                      22  1. ÜNİTE                 anda bitirmesidir. Vurmalı çalgılar orkestradaki yerlerini bu dönemde almıştır.
                                               ©                   Barok Dönemi’nin en belirgin özelliği karşıtlıklardır. Müziğin ifade zenginliği kazanması için sesin
                                                                   alçalıp  yükselmesi  bu  dönemde  başlayıp  gelişmiştir.  Besteciler  daha  ayrıntılı  müzik  süslemeleri;   mek ve öğrenilenleri
                                                                   legato, staccato, martele, portato ve vibrato gibi keman çalma teknikleri geliştirmişlerdir. Opera,
                                                                   kantat, oratoryo, konçerto ve sonat müzik tür ve biçimleri bu dönemde ortaya çıkmıştır. Müzik bu
                                                                   dönemde evrensel bir dil olma yolunda ilk adımlarını atmıştır. Keman müziğinde modal sistemden
                                                                   tonal sisteme geçiş hız kazanmış, majör ve minör ses dizileri kullanılmıştır. Tonalite ve akor tonlama-
                                                                   sı bu dönemde önem kazanmıştır.  pekiştirmek amacıyla
                                               ©
                                                                   Ders İçi Çalışma
                                                                   Karekod uygulamasını kullanarak verilen soruları cevaplayınız.
                                                                                         hazırlanmış bölümdür.
                                               ©
                                                                    Görsel 5.4: Barok Dönemi tablosu
                                                                                Keman Müziğinde Dönemler  143
            Uygulama Değerlendirme         Uygulama Değerlendirme
                                            Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
                                           tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.
            Ders İçi Çalışma etkinlik-        Eser Adı  Tamamlandı  Tamamlanamayan Ölçüler
                                             Gavotte İn G Minör
                                              Türk Marşı
            lerinde çalışılan eserlerin      Ola Grumstulen
                                              Fourth Melody
                                             Hungarian Marş
                                              Melodie
            tamamlanma durumunu ve           Yemeni Bağlamış
                                              Konçerto
                                              Dans
            eksik ölçüleri tespit etmek      Muhayyer-Kürdî Longa
                                             İçin İçin Yanıyor
                                             Nihâvend Zeybek
                                              Al Yazmalım
                                              Gülpembe
            amacıyla hazırlanmış             Games Of Thrones
                                              Memleketim
            bölümdür.                      Dinleti Zamanı
                                           “Geliştirme ve Sergileme II” ünitesinde çaldığınız eserler aşağıda listelenmiştir. Genel ağda vi deo
                                           veya müzik paylaşım sitelerini kullanarak verilen eserleri dinleyiniz.
                                           a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturup arkadaşlarınızla ortak dinleti-konser
                                           programı hazırlayınız.
                                           b) Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla çalışarak dinletiye hazırlanınız.
                                           c) Arkadaşlarınızla adaletli şekilde işbirliği yaparak konser sahne hazırlıklarını planlayı nız.
                                           ç) Oluşturduğunuz dinleti-konser programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz ve
                                           varsa önerilerini alınız.
                                           d) Konser öncesi bol bol prova yaparak performansınızı denetleyiniz.
                                           e) Dinleti-konser sonunda hem kendi performansınızla ilgili düşüncelerinizi hem de yardımlaş-
                                           manın önemini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                         Geliştirme ve Sergileme II 191
              12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19