Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 16

e
                      y
                        e
                   it
                Üniteye Başlarken
                Ü
                  n
                          B
                                  k
                                    e
                                     n
                                 r
                            a
                             şl
                                a
                                                            ı
                             i
                            z
                                                                                                    k
                                                                                                     i
                                n d
                                                                                                     r a
                                                           t
                              ğ
                               i
                           ü
                                                                t
                                                              ı e
                                                                 k
                                                                    e
                                                                  i n
                        i m
                                                                                                 a fi
                                                                                                l
                                                             ğ
                        l
                                                          k
                                              z
                                               e
                                            r ü
                                          l
                                          e
                                                   d
                                                    e b
                                                  n
                                                r
                                                 i
                                         i
                                                        r
                                    l
                                   n
                                                         a
                                   i
                                        i
                                        c
                                      y
                                                       ı
                                     e
                 o
                                                                                          a
                                                                                          l
                                                                                                         ş
                                                                                            r
                                                                                             ı
                                                                               r
                  k s
                Ç
                                                                                      d
                                                                                     a
                                                                                         ş
                                                                                       a
                                                                                ? A
                Çok sesli müziğin dinleyiciler üzerinde bıraktığı etki neler olabilir? Arkadaşlarınızla fikir alış- -
                                                                                    k
                                                                                   r
                                                                              i
                      s
                                                                                                         ı
                                                                                             n
                                                                       r o
                                                                      e
                                                                                              ı
                                                                                               z
                                                                     l
                                                                                                        l
                                                                            b
                                                                           a
                                                                              l
                                                                             i
                                                                          l
                     e
              verişinde bulununuz.
               er
              v
                          lun
                             un
                   ind
                        b
                      e
                         u
                  ş
                                 z.
                 i
                                u
                       emanda Çift Ses Çalma
               1.1 Kemanda Çift Ses Çalma
               1.1 K
               Çift ses çalma, yaylı çalgılarda önemli bir tekniktir. Kemanda çift ses, iki telin aynı anda kulla-
            nılmasıyla oluşur. Çift sesler, boş tel ve bir parmağın farklı bir tel üzerinde basılı olmasıyla veya iki
            parmağın da farklı tellere basılmasıyla sağlanır. Çift seslerin iyi şekilde çalınabilmesi için önce nota
            aralıklarının tanınması, sağ ve sol ele ait temel teknik kuralların öğrenilmesi ve düzenli olarak tekrar-
            ların yapılması gerekmektedir.
               1.1.1 Çok Seslendirmede Çift Seslilik
               1.1.1 Çok Seslendirmede Çift Seslilik
               Aşamalı olarak gerçekleştirilen keman eğitiminde sağ ve sol elin farklı görevleri vardır. Her iki el
            farklı tekniklerden sorumludur. Kemanın tutulması, ses üretimi, vibrato, konum değiştirme, çift ses
            ve akor çalımı, süslemeler (çarpma, mordan, grupetto, tril), pizzicato (sol el), glisando ve flajöle gibi
            hareket ve teknikler sol elin sorumluluğundadır. Keman eğitimi süresince bu tekniklerden herhangi
            birinin eksik olması durumunda yaylı çalgı eğitiminde amaçlanan sanatsal gelişim sağlanamaya-
            caktır. Çift ses çalma ve diğer sol el tekniklerinin her birini doğru şekilde yapma ve çalışarak daha
            iyi duruma getirme keman çalmada çalgı hâkimiyetini, entonasyonu ve müziksel işitme becerisini
            geliştirecektir.
               1.1.2 Çift Sesli Etütler
               1.1.2 Çift Sesli Etütler
               Sağ ve sol elde farklı zorluk seviyelerinde çift sesli etütler çalma kişinin teknik ve müzikal beceri-
            sine katkıda bulunacaktır. Bu yüzden verilen etütleri, sağ ve sol el tekniklerine dikkat ederek müzikal
            yeterliliğe ulaşıncaya kadar tekrar ediniz.
              Ders İçi Çalışma
             Aşağıda verilen boş tellerde çift ses çalışmalarını nitelikli sesler elde edinceye kadar tekrar ediniz.
              Uyarı
              Çift sesli alıştırmalara başlamadan önce keman akordunun tam yapılmasına dikkat ediniz.
                       ≥    ≤
                       0    0                ≤    ≥
                   4        ˙      w              ˙     w               ˙     w              ˙      w
           1-  & 4     ˙           w        ˙           w         ˙           w         ˙           w
                       by
                                  ≤
                       ≥
                   4   w         w          w          w          w          w          w          w
           2-  & 4     w         w          w          w          w          w          w          w
                       by
                       ≥     ≤
                       0    0                ≤    ≥
                   4
           3-  & 4     ˙           w        ˙           w         ˙           w         ˙           w
                            ˙      w              ˙     w               ˙     w              ˙      w
                       ≥          ≤
                   4
           4-  & 4     w         w          w          w          w          w          w          w
                       w         w          w          w          w          w          w          w
                      by
              14   1. ÜNİTE
                                                            ©
                                                            ©
                                                            ©
                                                            ©
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21