Page 28 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 28

YENİ DÜNYA SENFONİSİ'NDEN
                                                                                               Antonin Dvorak
             Largo                                                                             (Antonin Dvorjak)
                                                                                         Uyarlama: Ozan Nabi Akın
                 4
              & 4     . œ  œ œ  . œ  œ œ    . œ  œ  œ  œ  ˙        . œ  œ œ  . œ  œ  œ  œ  œ  . œ  œ  ˙




             5
              & . œ   œ œ   œ  œ   œ     œ  œ  œ  œ   ˙          . œ  œ œ  œ  œ  œ     œ  œ  œ  œ     ˙




                                                                           2    3 2  4  3 2  2 1  3 2  0 2  2
             9                                                             1      3                   1
                                                                            . œ  œ  œ   . œ  œ  œ    ˙
                                                                                                 œ
              &    . œ  œ œ   . œ  œ  œ   . œ  œ  œ  œ  ˙       Ó  . œ  œ œ  œ .  œ  œ  . œ  œ  œ œ  ˙

                  3     2    3   0 2  2          3          2   3      0
             13   2     1    2       1           2          1 j  2     2       U
                   . œ  œ   œ        ˙            . œ      œ   œ               ˙
                                œ
              &    . œ  œ   œ œ      ˙            . œ      œ   œ      œ        ˙             Ó
                                                                      œ
                                                           J

               1.2. K   eman Çalmada Hız ve Hız T                erimleri
               1.2. Keman Çalmada Hız ve Hız Terimleri
               Alıştırma ve eserler seslendirilirken notaları doğru çalmanın yanı sıra hız ve gürlük terimlerini
            de doğru şekilde uygulamaya da dikkat edilmelidir. Çünkü eserlerde anlatılmak istenen duyguyu
            tam olarak yorumlayabilmek hız, gürlük ve diğer teknikleri doğru şekilde uygulamakla mümkündür.
            Unutulmamalıdır ki eser çalarken coşku, hüzün, acı ve neşe gibi duyguları hissettirebilmek eserin
            uygun tempoda çalınmasına bağlıdır. Bu yüzden hız terimleri, bu terimlerin anlamları ve metronom
            hız aralıkları bilinmelidir.
               1.2.1. Müzikte Hız Basamakları
               1.2.1. Müzikte Hız Basamakları
               Hız basamakları ya da hız terimleri, bir müzik yapıtının hangi hızda çalınacağını gösteren ifa-
            delerdir.Tablo 1’de bazı hız terimleri ve anlamları verilmiştir. Bu terimleri ve anlamlarını dikkatlice
            inceleyiniz.

               Tablo 1: Hız Terimleri ve Anlamları
             Hız Terimleri ve Anlamları
                             Hız terimi olarak “çok ağır” anlamında kullanılır. Metronomda, dakikada 40’dan
             Largo           60’a kadar olan birim vuruşlarıdır.

                             Hız terimi olarak parçanın “çok yavaşa yakın” çalınacağını belirtir. Metronomda,
             Adagio          dakikada 66’dan 76’ya kadar olan birim vuruşlarıdır.

                             Ağırca, ağıra yakın anlamına gelmektedir. Metronomda, dakikada 76’dan 108’e
             Andante         kadar olan birim vuruşlarıdır.
                                                            ©
                             Eserin orta hızda çalınacağını belirtir. Metronomda, dakikada 108’den 120’ye ka-
             Moderato        dar olan birim vuruşlarıdır.

                             Neşeli anlamına gelmektedir. Parçanın “hızlı” çalınacağını gösterir. Metronomda,
             Allegro
                             dakikada120’den 168’e kadar olan birim vuruşlarıdır.
                             Çabuk, hızlı anlamına gelmektedir. Metronom hızı, dakikada 168’den 192’ye ka-
             Presto
                             dar olan birim vuruşlarıdır.

              26   1. ÜNİTE
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33