Page 29 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 29

Besteciler, eserlerini sabit bir tempoda çalmak yerine eserlerin belli bölümlerinde hız değişiklikleri
            yapabilir. Hız değişiklerini göstermek amacıyla kullanılan terimlerden birkaçı Tablo 2’de verilmiştir.

               Tablo 2: Hız Değişiklikleri Terimleri
             Hız Değişiklikleri Terimleri

             Ritardando (ritard., rit.)  Hızı yavaşlatarak, geciktirerek.
             Rallentando (rall.)         Hızı aşamalı bir şekilde yavaşlatarak.

             Accelerando (accel.)        Temponun aşamalı bir şekilde hızlandırılması.

             A tempo                     Accelerando, ritardando veya duraklardan sonra ilk tempoya dönülmesi.

               Etüt ve eserleri çalışmaya başlamadan önce nota üzerinde (birinci dizeğin sol üstünde) belirtilen
            hız  terimlerinin  anlamlarını  bilmek  çalınacak  notayı  doğru  bir  şekilde  seslendirebilmenin  ilk
            adımını oluşturur. Etüt ve eserlerin yanlış tempoda seslendirilmesi, hedeflenen teknik becerilerin
            kazanılmasına ve eserlerin stil özelliklerinin doğru seslendirebilmesine engel olacaktır.
               Etüt ve eser çalışırken dikkat edilmesi gereken diğer bir husus da ilk kez çalışılacak bir eseri ori-
            jinal temposunda çalmadan önce daha ağır bir tempoda çalışmaktır. Etüt ve eserler, önce daha ağır
            bir tempoda birçok kez tekrar edilmeli; teknik beceriler kazanıldık sonra çalışılan eserde istenilen
            hızla çalışmalara devam edilmelidir. Çalışmalarda parça hızları ve hız basamaklarının daha iyi anla-
            şılabilmesi için metronom kullanılmalıdır.
                                                erimlerini Uygulama
               1.2.2. Etüt Çalarken Hız Terimlerini Uygulama
               1.2.2. Etüt Çalarken Hız T
               Eserlerde hız terimlerini uygulama alışkanlığı kazanmak ve metronom hızlarını iyi şekilde kavra-
            yabilmek için etütlerle uygulamalar yapılmalıdır.

              Ders İçi Çalışma

             1, 2 ve 3 numaralı etütleri hız özelliklerine dikkat ederek çalınız.



                                                           ETUDE
             Allegro moderato ( =123)                                                           Franz Wohlfahrt
                           q
                          4          0          4                      4          0          4   (Franz Volfart)
           1-  &  c       œ  œ  œ                                     œ  œ  œ
                    œ  œ         œ  œ  œ   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ       œ  œ  œ   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
                    f
                                            0
             5         4                               0
                                              œ  œ  œ
              &     œ  œ  œ  œ  œ   œ   œ  œ          œ  œ  œ   œ  œ  œ  œ   œ  œ                      œ  œ #
                 œ                œ                                        œ       œ   œ       œ  œ  œ
                                                                                         œ  œ



             9         œ          0            4                     œ                       4
                       4
                                                                     4
              & œ   œ     œ  œ  œ  œ  œ  œ #  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ #  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ



             13                   0           œ  œ
                                                                                            4
                       œ 4  œ  œ        œ  œ       œ #  œ  œ  œ   œ  œ       œ              œ  œ  œ
              & œ   œ          œ  œ  œ                          œ       œ  œ    œ  œ   œ  œ         œ  œ  œ



                                                                               Keman Çalmada Temel Unsurlar  27
             17                                     0                    0                   4

              &  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ




             21                                4                                             4
                       4                                              4
              &                            œ  œ  œ  œ  œ                                 œ  œ  œ  œ  œ    œ
                 œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ               œ  œ   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ              œ



             25       0              0
                         œ  œ
              &  œ   œ          œ   œ  œ   œ    œ   œ   œ  œ   œ   œ  œ   œ    œ   œ  œ   œ  œ j  ‰Œ
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34