Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 11
KİTABIN TANITIMI
e 3
Ünite 3
Ünitenin sayısını gösterir. Ü ni t œ œ
Akın Özkan
Kürdi Şarkı
Cânânı Sen Oldukça
œ
MAKAMSAL UYGULAMALAR-III
œ œ
œ
≤
œ œ œ
œ œ œ
œ
œ
KAVRAMLAR
≥
Ünitenin adını gösterir. Semâi ÜNİTE KONULARI ˙ œ œ 2. Çıkıcı œ œ J œ œ 2P 1P œ
œ
≤
3.1. Kürdî Makamında Çalışma
1. Kürdî
œ
. œ
≥
œ
3 . NELER ÖĞRENECEKSİNİZ?
& 3 4 . œ œ œ . œ œ œ J . œ J 3. Mücenneb ˙
• Kürdî makamı ile ilgili çalışmalar
4. Seyir
1P
ve eserler ˙ Œ 5. Çeşni Œ . . . ˙
œ œ
7 œ œ . œ œ ˙ . œ œ ˙ Œ
J 6. Nihâvend
Ünite tanıtım karekodunu & 3 14 œ œ ‰ J œ œ œ 3 Œ ˙ 7. Nim Hisar œ J ˙ œ
œ
˙
8. Peşrev
gösterir. & 3 20 œ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ ˙ . ˙ 2P Œ
Üniteye ait dijital içerik & 3 œ œ 8 œ œ J œ œ œ œ . œ œ ˙
J
26 œ œ ˙ ˙ œ
karekodunu gösterir. & 3 œ œ œ œ œ 2P . œ œ ˙ 1P Œ . ˙
32 œ œ œ
& 3 1P œ œ œ œ J œ . œ œ 6 J ˙ Œ
˙ 8 ˙ 7 38 œ œ ˙ ˙ œ 6 œ
& ˙ 8 & 3 œ œ œ œ œ . ˙ ˙
˙ Œ
Nim Zirgüle Nim Şehnaz Dik Acem 44 œ œ œ œ ˙ j Œ
& 3 œ œ œ 6 œ . œ œ ˙
˙ œ 7 œ 8 ˙ 50 œ œ 6 œ ˙ œ ˙ œ
& & 3 œ œ ˙ . ˙
œ œ œ ˙
Hüseyni'de Hicaz 56 ˙ œ œ œ
& 3 œ . œ œ 8 œ 2P
Görsel 1.9: Bûselik makamında kullanılan perdeler œ œ œ J
62 œ
Notaların kemençe üzerindeki parmak konumları şu şekildedir (Görsel 1.10): & 3 1P
2P
Nim Zirgüle
Perdesi
Dik Acem
Perdesi
Nim Şehnaz
Perdesi
Konunun anlaşılması ve
öğrencinin etkin katılımı için
Görsel 1.10: I. pozisyonda nim zirgüle, dik acem ve nim şehnaz perdeleri
pratik yapılması gereken
UYGULAMA 4
Aşağıdaki çalışmalarda verilen bûselik makamındaki egzersizleri I. pozisyonda uygulayınız. bölümlere yönelik çalışmaları
Çekme ve itme yay hareketlerine dikkat ediniz. Her bir nota için tek bir gösterir.
itme veya çekme hareketi uygulayınız.
Konu ile ilgili dikkat edilmesi
gereken hususları gösterir.
3. ÜNİTE: MAKAMSAL UYGULAMALAR-III
Öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerini HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
belirlemeye, bilgi toplamak, gözlem 1. Kürdî makamı ile farklı türlerde eserler dinleyiniz.
2. Kürdî makamının işitsel olarak sizde bıraktığı etkileri arkadaşlarınızla sözel olarak paylaşınız.
yapmak için onları sosyal çevre ile 3.1. Kürdî Makamında Çalışmalar
buluşturmaya ve öğrenecekleri konuyla 3.1.1. Kürdî Makamı ve Dizisi
ilgili farkındalık oluşturmaya yönelik Durağı : Dügâh perdesi
Seyri : Çıkıcı (Çıkıcı ve inici olarak da kullanılır)
etkinlikleri kapsar. Dizisi : Yerinde (dügâh perdesinde) kürdî dörtlüsü + nevâ’da bûselik beşlisi (Görsel 3.1.)
Güçlüsü : Nevâ
Donanım : Si (Segâh) perdesine küçük mücenneb bemolü donanıma yazılır.
Yeden : Rast perdesi
Dügâh'ta Kürdî 4'lüsü Nevâ'da Bûselik 5'lisi
Karar Güçlü œ œ œ ˙
& ( œ ) ˙ œ 3 œ ˙
Yeden B T T T B T T
Kürdî Perdesi
Görsel 3.1: Kürdî makamı dizisi
Seyir : Durak veya güçlü perdeleri ile seyre başlanılmalıdır. Karışık gezindikten sonra
güçlü (nevâ) perdesinde bûselikli yarım asma kalış yapılır. Sonrasında tekrar
bûselik beşlisi sesleri ile dolaştıktan sonra tiz duraktan (genişleme) (Görsel 3.2)
aşağı inilip nevâda hicaz yapılır. Güçlüde tekrar kalış gösterilir. Dügâh perdesine
inilip hicaz dörtlüsünün sesleri verilebilir. Fakat bitişte kürdî dörtlüsünün sesleri
yapılıp, tam karar ile dügâh perdesinde seyir bitirilir.
˙ œ 3 œ ˙ œ 3
& &
Nim Hisar perdesi
Görsel 3.2: Genişlemesi Görsel 3.3: Nim Hisar Perdesi
9