Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 12
Atatürkçülük teması da dahil olmak üzere,
kazandırılmak istenen tüm değerlerin
OKUMA METNİ
verildiği bölümdür.
ATATÜRK’ÜN MUSİKİ ANLAYIŞI Yürük Semâi
≥
Efendiler! Herkes milletvekili, bakan ya da cumhurbaşkanı olabilir; fakat sanatçı olamaz. Bûselik Şarkı
Yaşamlarını bu büyük sanat aşkına bağlayanları sevmeliyiz...” Güle Sor Bülbüle Sor Bûselik Şarkı
6
Sanata ve sanatçıya karşı çok duyarlı olan Atatürk’ ün bu ve bunun gibi birçok hitabı Güle Sor Bülbüle Sor
vardır. & 8
œ œ
“Sanatçı toplumda, çok çabalamakta, bu sayede cevherini alnına yaldızlı bir taç olarak
takmaktadır.” ≤
œ
“Bir toplum sanat ve sanatçıdan uzaksa, her şeyiyle tamam olan bir yaşama sahip œ œ
1P
≥
olamaz.” 4 œ
Yürük Semâi
Atatürk, sanata verilen önemin milli kültürün oluşması ve yerleşmesindeki önemini bildiği œ ≥ İsmail Baha Sürelsan
≥
için sanatı ve sanatçıyı sürekli beğenir ve yüreklendirir. œ œ
œ
& öncü olan hareket noktası yani milli
“Türk milletinin daha ileri seviyelerde olmasında ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ œ œ
œ
6
kültürün ve sanatın geliştirilmesi” Atatürk’ün en büyük isteklerindendir. œ œ œ œ œ œ œ
≤ œ
œ
≤
& 8 œ œ 7 œ milletinin ve sanatının insanların œ œ ‰ œ œ œ
Atatürk bu konuda yaptığı çeşitli konuşmalarda Türk
hayatındaki önemini her zaman vurgular, Türk sanatının yeni hareketlerle bugünkü
medeniyet seviyesine gelmesi gerektiğinden bahseder.
≥
Atatürk, Türk milletinin varlığındaki bütün değişikliklerin kendi kültürel unsurlarından ‰ ≥ ‰ ≥
1P
doğmuş ve aynı zamanda günün medeniyet koşullarına uyan temellere dayanmasını ister. œ
4 ≥
& œ
≤
œ
Köklü bir sanat ve kültür tarihine sahip olan Türk milletinin hak ettiği mertebeye ulaşması œ
œ
≤
asıl gayesi ve idealidir. œ ≤ ≥ œ ≤ œ ≥ ≤ œ œ œ œ
œ
≤
œ
œ
œ
œ œ
Sonunda, Devlet Konservatuarı’nın kurucusu olan Atatürk’ün yönlendirmesi ile bir müzik œ œ œ œ œ 8 œ œ
œ
İsmail Baha Sürelsan
& 10 ‰ ulusal müzik ve œ œ œ ‰ œ
öğretmenleri okulu (1925) hayata geçirilmiştir. Müzik öğretmenleri okulları, sanatçı yerine
liseler için müzik öğretmeni yetiştirmeyi amaçlamaktadır. İkinci adım,
performansa dayalı bir akademinin kurulması olmuştur. Atatürk, müziğin gelişimini sadece
teorik (didaktik) bir çaba olarak değil, pratik bir sistem olarak da vurgulamıştır. œ œ ≥ ≥
&
Batı müziğini beğenen ve seven M. œ Kemal, Türk müziğinin gelişmesini, ileri boyutlara œ œ œ
ulaşmasını ister. œ ≤ 8
7 ≥ œ ≤ ≤ œ
≥
Müzik ürünlerinin insanların çok sesli müziğe alışmasında, Batı araştırmalarında, œ .
œ
muasır milletler düzeyine ulaşma aşamalarında, milli bütünlüğü ifade etmede, kültürel 8 œ ≤
œ
œ
œ
œ
değerlerimizi dikkate alarak gelenekleri ve milli ve evrensel edebiyatı kullanmada önemli ‰ . . œ œ œ ‰ œ
œ
rol oynadığını kabul
& œ ederek, Türk müziğinin gücünü Batı’da pekiştirme ve dünyaya œ 8 . œ œ œ . . œ
œ
13 hissetmiştir. Türk duygusunu ve milli heyecanını tüm
sunma, gösterme ihtiyacı
œ œ œ dünyaya
sunmak, Batı standart ve teknikleri ile işlemek demektir. ‰
œ œ ‰ . ‰
& œ . .
.
10 œ œ œ . œ œ
œ œ œ œ œ œ œ J œ œ œ œ œ œ œ œ ‰
& 16 œ ‰ œ J œ
œ . œ œ ‰
& . œ
Konu içerisinde veya ünite sonunda œ
œ
13
œ
œ
œ
kazanımların ortaya konulduğu bölümdür. J œ œ œ ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI œ œ œ
œ
œ
œ
œ
œ
œ
œ
œ
œ
19
%
& œ ‰ . œ J œ œ A) Aşağıdaki ifadelerin başında boş bırakılan parantezin içine verilen bilgi doğru ise
œ
‘D’, yanlış ise ‘Y’ yazınız.
‰
œ
& . 1. ( ) Dügâh sesi, uşşak makamının durak perdesidir.
œ
œ œ œ 2. ( ) Uşşak makamı seyri inici-çıkıcıdır.
œ
œ
16 œ % J œ 3. ( ) Uşşak makamında bulunan segâh perdesi özellikle inici nağmelerde 1 koma kadar
œ
œ
œ œ
œ
pest basılmalıdır.
œ
22 . œ œ œ . œ œ œ œ œ 4. ( ) Hüseynî sesi, bûselik makamının güçlü perdesidir. œ œ
J
œ
œ
& ‰ œ . J 5. ( ) Bûselik makamının seyri inici olarak kullanılmaktadır.
œ
& œ . œ B) Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle tamamlayınız.
œ œ 6. Uşşak makamının güçlüsü ……… perdesidir.
œ
J
19 œ œ
œ
25 œ œ œ œ ‰ œ œ . œ ‰ ‰ 7. Bûselik makamı perdelerinin Türk müziğindeki isimleri; Dügâh, Bûselik, Çârgâh, ………,
œ
œ
œ
Hüseynî, ………, Gerdâniye ve ………’dır.
œ
œ
œ
œ
.
& . œ & œ œ œ 8. Bûselik makamı donanımına bir şey yazılmaz, değişiklikler ……… içerisinde gösterilir.
J œ œ œ 9. Uşşak makamı dizisi; yerinde uşşak dörtlüsüne, ……… bûselik beşlisi eklenmesi ile
œ
œ
22 œ . œ oluşur. œ
28 œ œ œ 10. Bûselik makamında, Hüseynîde ……… dörtlüsü ve ……… dörtlüsü kullanılır.
œ
C) Aşağıdaki soruların doğru seçeneği işaretleyiniz.
& œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 8 . œ œ œ ‰
. 8 œ
& œ . 11. Aşağıdaki perdelerden hangisi uşşak makamının donanımında kullanılır?
œ .
A) Yegâh B) Segâh C) Nevâ D) Hüseynî E) Dügâh
œ SON
œ
31 25 œ 12. Aşağıdaki perdelerden hangisi bûselik makamının dizisinde kullanılmaz?
œ
1 œ ‰ œ œ . œ . œ œ œ œ A) Dügâh B) Çargâh C) Rast D) Acem E) Muhayyer
œ
‰ œ
.
3
.
& œ œ & J œ J œ œ J œ œ œ
œ œ œ
œ J œ SON
œœœ œ œ
28 œ œ . œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
& œ . œ œ ‰ J œ œ œ œ œ
J
‰ 2 œ
. œ
. œ J œ
31 1 œ œ œ 2 œ œ œ %
œ
œ œ 3 œ œ œœœ œ . œ ‰ . œ œ œ œ œ œ . œ œ ‰
œ
& . œ .
œ
%
10 ‰