Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 12

Atatürkçülük teması da dahil olmak üzere,
                                                          kazandırılmak  istenen  tüm  değerlerin
               OKUMA METNİ
                                                          verildiği bölümdür.
                          ATATÜRK’ÜN MUSİKİ ANLAYIŞI  Yürük Semâi
                                            ≥
                Efendiler! Herkes milletvekili, bakan ya da cumhurbaşkanı olabilir; fakat sanatçı olamaz.   Bûselik Şarkı
                Yaşamlarını bu büyük sanat aşkına bağlayanları sevmeliyiz...”  Güle Sor Bülbüle Sor  Bûselik Şarkı
                                        6
                Sanata  ve  sanatçıya  karşı  çok  duyarlı  olan Atatürk’  ün  bu  ve  bunun  gibi  birçok  hitabı   Güle Sor Bülbüle Sor
                vardır.             & 8
                                          œ œ
                “Sanatçı toplumda, çok çabalamakta, bu sayede cevherini alnına yaldızlı bir taç olarak
                takmaktadır.”                           ≤
                                                   œ
                “Bir  toplum  sanat  ve  sanatçıdan  uzaksa,  her  şeyiyle  tamam  olan  bir  yaşama  sahip   œ œ
                                        1P
                                     ≥
                olamaz.”           4  œ
                  Yürük Semâi
                Atatürk, sanata verilen önemin milli kültürün oluşması ve yerleşmesindeki önemini bildiği   œ  ≥  İsmail Baha Sürelsan
                      ≥
                için sanatı ve sanatçıyı sürekli beğenir ve yüreklendirir.  œ  œ
                                                                                           œ
                                & öncü  olan  hareket  noktası  yani  milli
                “Türk  milletinin  daha  ileri  seviyelerde  olmasında   ≤  ≥  ≤  ≥        ≤    œ   œ
                                        œ
                   6
                kültürün ve sanatın geliştirilmesi” Atatürk’ün en büyük isteklerindendir.  œ œ  œ  œ  œ  œ  œ
                                                   ≤ œ
                          œ
                                                                                   ≤
                & 8 œ          œ 7  œ milletinin  ve  sanatının  insanların   œ  œ  ‰  œ œ  œ
                Atatürk  bu  konuda  yaptığı  çeşitli  konuşmalarda  Türk
                hayatındaki  önemini  her  zaman  vurgular,  Türk  sanatının  yeni  hareketlerle  bugünkü
                medeniyet seviyesine gelmesi gerektiğinden bahseder.
                                 ≥
                Atatürk,  Türk  milletinin  varlığındaki  bütün  değişikliklerin  kendi  kültürel  unsurlarından   ‰  ≥  ‰  ≥
                     1P
                doğmuş ve aynı zamanda günün medeniyet koşullarına uyan temellere dayanmasını ister.  œ
                 4 ≥
                             &  œ
                                                ≤
                                     œ
                 Köklü bir sanat ve kültür tarihine sahip olan Türk milletinin hak ettiği mertebeye ulaşması   œ
                   œ
                                                                                                             ≤
                asıl gayesi ve idealidir. œ  ≤  ≥        œ    ≤         œ     ≥             ≤  œ œ œ œ
                                  œ
                                                                             ≤
                                         œ
                             œ
                                               œ
                                                                              œ œ
                Sonunda, Devlet Konservatuarı’nın kurucusu olan Atatürk’ün yönlendirmesi ile bir müzik   œ  œ  œ  œ  œ 8  œ  œ
                                              œ
                                                                                                           İsmail Baha Sürelsan
               &            10            ‰ ulusal  müzik  ve  œ        œ        œ                  ‰                œ
                öğretmenleri okulu (1925) hayata geçirilmiştir. Müzik öğretmenleri okulları, sanatçı yerine
                liseler  için  müzik  öğretmeni  yetiştirmeyi  amaçlamaktadır.  İkinci  adım,
                performansa dayalı bir akademinin kurulması olmuştur. Atatürk, müziğin gelişimini sadece
                teorik (didaktik) bir çaba olarak değil, pratik bir sistem olarak da vurgulamıştır.  œ  œ  ≥  ≥
                         &
                Batı  müziğini  beğenen  ve  seven  M.  œ Kemal,  Türk  müziğinin  gelişmesini,  ileri  boyutlara   œ  œ  œ
                ulaşmasını ister.  œ ≤                     8
                 7                                  ≥       œ ≤            ≤                    œ
                   ≥
                Müzik  ürünlerinin  insanların  çok  sesli  müziğe  alışmasında,  Batı  araştırmalarında,   œ .
                                      œ
                muasır  milletler  düzeyine  ulaşma  aşamalarında,  milli  bütünlüğü  ifade  etmede,  kültürel   8 œ  ≤
                                 œ
                   œ
                            œ
                                    œ
                değerlerimizi dikkate alarak gelenekleri ve milli ve evrensel edebiyatı kullanmada önemli   ‰  . .  œ  œ  œ  ‰  œ
                                       œ
                rol  oynadığını  kabul
               &        œ ederek,  Türk  müziğinin  gücünü  Batı’da  pekiştirme  ve  dünyaya  œ 8  . œ  œ  œ . .  œ
                                                œ
                        13 hissetmiştir. Türk  duygusunu  ve  milli  heyecanını  tüm
                sunma,  gösterme  ihtiyacı
                                           œ œ œ dünyaya
                sunmak, Batı standart ve teknikleri ile işlemek demektir.       ‰
                         œ œ                        ‰                                .                          ‰
                     &                                    œ                          . .
                                                                                       .
                 10               œ œ                             œ               .     œ œ
                   œ    œ    œ         œ   œ      œ        œ      J œ  œ  œ  œ  œ          œ     œ    œ ‰
               &    16            œ         ‰   œ          J                œ
                     œ .                             œ                           œ                           ‰
                 &                                                                      . œ
                Konu  içerisinde  veya  ünite  sonunda      œ
                                œ
                 13
                                 œ
                                      œ
                       œ
                kazanımların ortaya konulduğu bölümdür.    J œ   œ    œ   ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI  œ œ  œ
                                           œ
                            œ
                                                œ
                   œ
                                                                                 œ
                                                        œ
                                                                            œ
                                                                                      œ
                                                                                           œ
                19
                                               %
               &  œ                    ‰    . œ         J         œ  œ   A) Aşağıdaki ifadelerin başında boş bırakılan parantezin içine verilen bilgi doğru ise
                                                                         œ
                                                                         ‘D’, yanlış ise ‘Y’ yazınız.
                                                                                                        ‰
                                                                               œ
              &                             .                            1. (   ) Dügâh sesi, uşşak makamının durak perdesidir.
                                                                                    œ
                      œ    œ                          œ                  2. (   ) Uşşak makamı seyri inici-çıkıcıdır.
                                                                                        œ
                                                                            œ
                 16             œ             %       J    œ             3. (  ) Uşşak makamında bulunan segâh perdesi özellikle inici nağmelerde 1 koma kadar
                                                                                    œ
                                                                                         œ
                                                                                                 œ œ
                                                                                            œ
                                                                            pest basılmalıdır.
                                                                      œ
             22     . œ       œ     œ      .  œ       œ    œ    œ    œ   4. (   ) Hüseynî sesi, bûselik makamının güçlü perdesidir.    œ  œ
                                                                                    J
                                                                œ
                                                                            œ
               &                      ‰  œ  .         J                  5. (   ) Bûselik makamının seyri inici olarak kullanılmaktadır.
                                                                                   œ
          & œ                                   . œ                      B) Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle tamamlayınız.
                  œ    œ                                                 6.  Uşşak makamının güçlüsü ……… perdesidir.
                                                                                        œ
                                                                                  J
                 19        œ                             œ
                                                                                             œ
         25        œ    œ    œ    œ ‰ œ           œ .        œ  ‰ ‰      7. Bûselik makamı perdelerinin Türk müziğindeki isimleri; Dügâh, Bûselik, Çârgâh, ………,
                                                                                                  œ
                                                                                     œ
                                                                           œ
                                                                          Hüseynî, ………, Gerdâniye ve ………’dır.
                                                                                          œ
                                                                                œ
                                                                                                    œ
                                                                                               œ
           .
      & .   œ  &                        œ   œ                         œ  8.  Bûselik makamı donanımına bir şey yazılmaz, değişiklikler ……… içerisinde gösterilir.
            J    œ                           œ   œ                       9.  Uşşak makamı dizisi; yerinde uşşak dörtlüsüne, ……… bûselik beşlisi eklenmesi ile
                                                                          œ
                                                                               œ
                 22      œ .                          œ                   oluşur.   œ
     28                                                  œ  œ œ          10. Bûselik makamında, Hüseynîde ……… dörtlüsü ve ……… dörtlüsü kullanılır.
                                                                                        œ
                                                                           C) Aşağıdaki soruların doğru seçeneği işaretleyiniz.
               & œ     œ    œ    œ     œ ‰     œ    œ    œ    œ  œ œ  œ œ œ  œ 8   . œ       œ œ   ‰
       .                                                           8 œ
   & œ                                  .                                11. Aşağıdaki perdelerden hangisi uşşak makamının donanımında kullanılır?
                                                                        œ .
                                                                                A) Yegâh         B) Segâh          C) Nevâ         D) Hüseynî        E) Dügâh
                                                    œ                                                SON
                                                                                  œ
  31             25  œ                                                   12. Aşağıdaki perdelerden hangisi bûselik makamının dizisinde kullanılmaz?
                                                                              œ
    1                œ      ‰ œ   œ . œ            . œ       œ œ        œ         A) Dügâh         B) Çargâh         C) Rast         D) Acem        E) Muhayyer
                                                                                  œ
                                                                                         ‰ œ
                    .
     3
                    .
 &  œ œ        & J                         œ                J     œ   œ  J                 œ    œ   œ
         œ œ                                    œ
             œ                            J                               œ              SON
              œœœ                                   œ                         œ
                 28  œ œ .                      œ       œ œ   œ    œ   œ     œ    œ
                                                                                      œ
               & œ  .         œ  œ        ‰              J   œ                        œ œ       œ   œ
                                                                                      J
                                   ‰       2                          œ
                                       . œ
                                       .      œ                      J    œ
                 31 1                             œ  œ    œ  2               œ  œ  œ                 %
                            œ
                   œ  œ 3  œ œ œœœ œ    .       œ     ‰   .  œ œ  œ  œ   œ       œ     . œ     œ     ‰
                                    œ
               &                                          .       œ .
                                                                          œ
                                                                                %
                                                            10                 ‰
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17