Page 20 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 20

KLASİK KEMENÇE 10





             OKUMA METNİ



                                           ATATÜRK’ÜN MUSİKİ ANLAYIŞI


             Efendiler! Herkes milletvekili, bakan ya da cumhurbaşkanı olabilir; fakat sanatçı olamaz.
             Yaşamlarını bu büyük sanat aşkına bağlayanları sevmeliyiz...”


             Sanata ve sanatçıya karşı çok duyarlı olan Atatürk’ ün bu ve bunun gibi birçok hitabı vardır.

             “Sanatçı toplumda, çok çabalamakta, bu sayede cevherini alnına yaldızlı bir taç olarak
             takmaktadır.”


             “Bir toplum sanat ve sanatçıdan uzaksa, her şeyiyle tamam olan bir yaşama sahip olamaz.”


             Atatürk, sanata verilen önemin milli kültürün oluşması ve yerleşmesindeki önemini bildiği
             için sanatı ve sanatçıyı sürekli beğenir ve yüreklendirir.


             “Türk  milletinin  daha  ileri  seviyelerde  olmasında  öncü  olan  hareket  noktası  yani  milli
             kültürün ve sanatın geliştirilmesi” Atatürk’ün en büyük isteklerindendir.

             Atatürk  bu  konuda  yaptığı  çeşitli  konuşmalarda  Türk  milletinin  ve  sanatının  insanların
             hayatındaki  önemini  her  zaman  vurgular,  Türk  sanatının  yeni  hareketlerle  bugünkü
             medeniyet seviyesine gelmesi gerektiğinden bahseder.


             Atatürk,  Türk  milletinin  varlığındaki  bütün  değişikliklerin  kendi  kültürel  unsurlarından
             doğmuş ve aynı zamanda günün medeniyet koşullarına uyan temellere dayanmasını ister.

              Köklü bir sanat ve kültür tarihine sahip olan Türk milletinin hak ettiği mertebeye ulaşması
             asıl gayesi ve idealidir.

             Sonunda, Devlet Konservatuarı’nın kurucusu olan Atatürk’ün yönlendirmesi ile bir müzik
             öğretmenleri okulu (1925) hayata geçirilmiştir. Müzik öğretmenleri okulları, sanatçı yerine
             liseler  için  müzik  öğretmeni  yetiştirmeyi  amaçlamaktadır.  İkinci  adım,  ulusal  müzik  ve
             performansa dayalı bir akademinin kurulması olmuştur. Atatürk, müziğin gelişimini sadece
             teorik (didaktik) bir çaba olarak değil, pratik bir sistem olarak da vurgulamıştır.

             Batı  müziğini  beğenen  ve  seven  M.  Kemal, Türk  müziğinin  gelişmesini,  ileri  boyutlara
             ulaşmasını ister.

             Müzik  ürünlerinin  insanların  çok  sesli  müziğe  alışmasında,  Batı  araştırmalarında,
             muasır  milletler  düzeyine  ulaşma  aşamalarında,  milli  bütünlüğü  ifade  etmede,  kültürel
             değerlerimizi dikkate alarak gelenekleri ve milli ve evrensel edebiyatı kullanmada önemli
             rol oynadığını kabul ederek, Türk müziğinin gücünü Batı’da pekiştirme ve dünyaya sunma,
             gösterme ihtiyacı hissetmiştir. Türk duygusunu ve milli heyecanını tüm dünyaya sunmak,
             Batı standart ve teknikleri ile işlemek demektir.

                                                    https://www.ktb.gov.tr/TR-96525/ataturkun-musiki-anlayisi.html


                                                            18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25