Page 21 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 21
ÜNİTE 1
1.2. Bûselik Makamında Çalışma
1.2.1. Bûselik Makamı ve Dizisi
Durağı : Dügâh perdesi
Seyri : Çıkıcı, bazen çıkıcı-inici olarak kullanılmıştır.
Dizisi : İki şekilde dizisi bulunmaktadır. Yerinde bûselik 5’lisine hüseynî’de kürdî
dörtlüsü (Görsel 1.5) ve yerinde bûselik 5’lisine hüseynî’de hicaz dörtlüsü
(Görsel 1.6).
Güçlüsü : Hüseynî perdesi
Donanım : Donanıma bir şey yazılmaz. Değişiklikler eser içerisinde gösterilir.
Seyir : Durak civarından seyre başlanılmalıdır. Dizinin her iki tarafında karışık olarak
gezindikten sonra güçlüde yarım karar yapılır. Sonra bütün dizi içerisinde karışık
gezinildikten sonra dügâh perdesinde tam karar yapılır. Bûselik makamı dizisinde
perdelerin isimleri aşağıda verilmiştir (Görsel 1.4).
Karar Güçlü œ ˙
& ( œ 8 ) ˙ œ œ œ ˙ œ ”
Yeden Bûselik
Dügâh Çârgâh Nevâ Hüseynî Acem Gerdâniye Muhayyer
Görsel 1.4: Bûselik makamı dizisi ve perdelerin Türk müziğindeki isimleri
Yerinde Bûselik 5'lisi Hüseyni'de Kürdi 4'lüsü ˙
œ
& ( œ 8 ) w œ œ œ ˙ œ
T B T T B T T
Yerinde Bûselik Makamı Dizisi
Görsel 1.5: Bûselik makamı birinci şekli
19