Page 72 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 10
P. 72
Paşa köşkün üst katındaki koridorda Saffet Arıkan Bey’le oturuyormuş.
Yukarı çıktım, Paşa bana: ‘Gel bakalım,’ dedi. Oturdum, benimle gene
müzik sanatı üzerine uzun uzun detaylı konuştu. Paşa’nın konular üzerin-
de dikkatli durması, müzikle ilgili eğitim-öğretim sorunlarına tekrar tekrar
duyarlılıkla eğilmesi, kafamda yavaş yavaş gelişmeye başlayan yorum
ve yargıları belirli bir doğrultuya yöneltmemde başlıca etken oldu. Çün-
kü Paşa’nın ulusal çağdaş kültürde reform hareketlerinin hazırlıklarıyla
meşgul olduğunu sezmemem artık imkansızdı. Çünkü Paşa sırf kendi ini-
siyatifleriyle, cumhuriyetin kuruluşundan bir yıl sonra, okullarımıza bilgili
müzik eğitimcilerini yetiştirecek Türkiye’nizin ilk müzik öğretmen okulunu
Mûsiki Muallim Mektebini Ankara’da kurdurmuştu… Gene o tarihlerde
Atanın Ankara’da Türkiye’mizin ilk Devlet Konservatuarının kurulabilme-
siyle ilgili projeleri, zihnen olsun hazırlayabilmenin gayretine can ve yü-
rekten bağlanmış olduğunu düşünmenin hata sayılmaması gerekeceği
doğaldır. Kafamda ansızın beliren bu çok önemli sorunu, orada hemen
birkaç dakika içinde çözebilme imkanını da çok şükür elde etmiştim. Çün-
kü Atanın koridordaki kahvaltı masasının karşısındaki açık pencerenin
içinde duran siyah kaplı kalın bir kitap, oraya oturduğum andan itibaren
dikkatimi ısrarla kendine doğru çekmekte idi. Bu nasıl bir kitaptı? Konusu
ne olabilirdi? Ata bu kitabı okuduğuna göre, içeriğinin önemli olması ge-
rekmez miydi?
Bu sorular kafamı devamlı olarak tırmaladı durdu. Bir aralık Ata yerin-
den kalkıp odaya geçmişti. Ben de Ata dönmeden kitaba bakabilmenin
tutkusuyla, Saffet Arıkan Bey’den özür dileyerek kalkıp pencereye gittim
ve soluk soluğa kitaba baktım. Eser ünlü Fransız müzik bilgini (Albert)
Lavignac’ın ‘La Musique et lesMusiciens’ (Müzik ve Müzisyenler) başlıklı
dünyaca tanınmış bir eseriydi ve açık duran sayfadaki bazı satırların altı
siyah kurşun kalemle çizilmişti. İşte o anda ulu Önder’in ulusal-çağdaş
müziğimizin geleceği ile ilgili tasarımlarını, bilimsel kaynaklara başvura-
rak gerçekleştirme isteğinin, yakın geleceğe yönelik projelerin hazırlan-
masına başlangıç olması gerekeceği kanısını-sarsılmaz inançla-benim-
sedim ve bunda hiç yanılmadığımı kısa bir süre sonra çok iyi anladım.”
(Tarman, 2013: 130-132).
70