Page 48 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 48
Çalgı Eğitimi Ney
2.UYGULAMA
Uygulama Adı: Tiz Çârgâh (do) Çalışması
Süre: 40’
Amaç: Tiz çârgâh perdesi üretme becerisi geliştirme
Gerekli Malzemeler: Ney, ders kitabı, sandalye, tercihen ayaklık ve boy aynası
Aşağıda verilen tiz çârgâh çalışmasını “Uygulama Adımları”nı takip ede-
rek yapınız. Çalışmanız öğretmeniniz tarafından uygulama sonunda verilen
“Derecelendirme Ölçeği” ile değerlendirilecektir. Çalışmanızı yaparken ölçekteki
ölçütleri dikkate alınız.
w
&
Tiz Çârgâh Perdesi
Şekil 1.8: Tiz Çârgâh parmak pozisyonu.
Görsel 1.8: Tiz çârgâh parmak pozisyonu ve neyi
tutuş.
Uygulama Adımları:
• Tercihen bir boy aynasının karşısına, sandalyeye dik bir şekilde oturunuz.
Sağ ayağınızın altına ayağınızı 10-15 cm kadar yükseltecek bir ayaklık
koyunuz.
• Neyinizi nizami tutunuz.
• Tüm delikleri kapatınız.
• Sol elinizin işaret ve yüzük parmağı ile sağ elinizin yüzük parmağını de-
liklerden çok uzaklaştırmadan kaldırınız (Görsel 1.8, Şekil 1.8).
• Diyafram nefesi alınız, neyinize normal üfleme açısı ve kuvvetli (soğuk
nefesle) üfleyerek tiz çârgâh perdesini bulunuz.
• Nefesiniz tükenene dek neyinizden tiz çârgâh perdesi üretiniz.
• Ürettiğiniz perdenin, aynı parmak pozisyonunda ikinci kademeden üretilen
çârgâh ya da üçüncü kademeden üretilen açık gerdaniye olmadığından
emin olunuz.
• Nefesiniz tükendiğinde tekrar diyafram nefesi alınız ve nefesiniz tükenene
dek neyinizden tiz çârgâh perdesi üretiniz. Bunu on kez tekrarlayınız.
46