Page 90 - PİYANO 10
P. 90

OKUMA METNİ


                                  PİYANO EĞİTİMİNDE ÖĞRENME STRATEJİLERİ


            Piyano eğitimi psiko-motor becerilerin ağırlıkta olduğu hem bilişsel hem de duyuşsal boyutları olan
            bir alandır. Düzenli pratik yapmak motor becerilerin gelişimini sağlar ancak bazı öğrenciler, pratik
            yaptıkları hâlde öğrenme süreçlerinde sorunlar yaşadıklarını, sistemli bir şekilde pratik yapmalarına
            rağmen çalışmalarından verimli sonuç alamadıklarını ve istedikleri biçimde ilerleyemediklerini
            ifade etmektedir. En önemli öğrenme, neyi nasıl öğrenebileceğini bilmektir. Bu nedenle, eğitimin tüm
            alanlarında etkin olarak kullanılabilecek öğrenme stratejileri geliştirilmiştir.
            Öğrenme stratejisi, öğrenmeyi amaca uygun ve en etkin şekilde gerçekleştirebilmek için izlenen yol
            ve buna bağlı geliştirilen yöntemlerdir. Öğrenci bu süreçte neyi nasıl öğrenebileceğini fark etmeli ve
            kendine en uygun stratejiyi seçmelidir. Bu aşamada öğretmenin rehberliği oldukça önemlidir.
            Piyano Eğitiminde Kullanılabilecek Öğrenme Stratejileri


            Tekrarlama Stratejileri: Parçayı yavaş tempoda çalışma, yeni öğrenilen becerileri zihinde tekrarlama,
            parçayı ezberleme ve parçayı ritim kalıplarını değiştirerek çalışma, tekrarlama stratejileri olarak örnek
            gösterilebilir. Özellikle piyanoda yapılan tekrarlarda parçanın yavaş bir tempo ile çalınmasına özen
            gösterilmelidir. Bu sayede öğrencinin dikkatinin artması ve kaslarının hareketini daha kolay kontrol
            etmesi sağlanır. Piyano olmadan da zihinsel çalışma ile tekrar yapılabilir. Öğrenci çalıştığı parçanın
            ritim kalıplarını vurabilir ya da ezgisini seslendirebilir.
            Anlamlandırma Stratejileri: Bu stratejiler öğrenilmiş ve yeni öğrenilen bilgiler arasında bağlantılar
            kurarak edinilen bilgilerin kalıcılığını arttırmayı hedefler. Anlamlandırma stratejilerinde piyano eseri
            bir okuma metni olarak düşünülebilir. Nasıl bir konuyu okuduğumuzda anlayamadığımız yerlerin altını
            çiziyor, yanlarına notlar alıyor ve gerekli yerlerde konu ile ilgili araştırmalar yapıyorsak, müzik eseri
            de bu şekilde düşünülmelidir.  Parçada öğrenciye zor gelen ya da çalışılması gereken yerlerin tercihen
            renkli kalemler ile işaretlenmesi, parça içinde geçen ve anlamı bilinmeyen terimlerin anlamlarının
            araştırılması, öğrenilen parçalar ile yeni parça arasındaki benzerlik ya da farklılıkların belirlenmesi, yeni
            davranışların zihinde canlandırılması ve görsel imgeler oluşturularak daha anlaşılır hâle getirilmesi,
            piyano eğitiminde kullanılabilecek anlamlandırma stratejilerine örnek olarak gösterilebilir. Staccato
            tekniği, zihinde bir kurbağanın zıplayışına; legatoda iki nota arasındaki çalım ise bir tahterevallinin
            aşağı ve yukarı hareketine benzetilebilir. Bu sayede öğrenci, soyut kavramları somutlaştırmış olacaktır.

            Örgütleme Stratejileri: Bu stratejide bilginin anlaşılma düzeyini arttırmak için düzenlenmesi ve
            kavramların gruplandırılması yapılır. Parçanın ayrı ellerde ya da bölümlere ayrılarak çalışılması,
            ritmik, melodik ve armonik yapılarının benzerlik veya farklılık gösterdiği bölümlerinin belirlenmesi
            gibi çalışmalar, piyano eğitiminde uygulanabilecek örgütleme stratejilerine örnek olarak gösterilebilir.

            Sizler de, nasıl öğrendiğinizi keşfederek, kendinize en uygun öğrenme stratejisini belirlediğiniz ve
            bunu çalışmalarınızda uyguladığınız takdirde başarınızın da artacağını unutmayın!
            Şehnaz Ertem’in “Piyano Eğitiminde Öğrenme Süreci ve Öğrenme Stratejileri Kullanmanın Yeri ve Önemi”
            adlı çalışmasından derlenmiştir.










      89
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95