Page 90 - PİYANO 10
P. 90
OKUMA METNİ
PİYANO EĞİTİMİNDE ÖĞRENME STRATEJİLERİ
Piyano eğitimi psiko-motor becerilerin ağırlıkta olduğu hem bilişsel hem de duyuşsal boyutları olan
bir alandır. Düzenli pratik yapmak motor becerilerin gelişimini sağlar ancak bazı öğrenciler, pratik
yaptıkları hâlde öğrenme süreçlerinde sorunlar yaşadıklarını, sistemli bir şekilde pratik yapmalarına
rağmen çalışmalarından verimli sonuç alamadıklarını ve istedikleri biçimde ilerleyemediklerini
ifade etmektedir. En önemli öğrenme, neyi nasıl öğrenebileceğini bilmektir. Bu nedenle, eğitimin tüm
alanlarında etkin olarak kullanılabilecek öğrenme stratejileri geliştirilmiştir.
Öğrenme stratejisi, öğrenmeyi amaca uygun ve en etkin şekilde gerçekleştirebilmek için izlenen yol
ve buna bağlı geliştirilen yöntemlerdir. Öğrenci bu süreçte neyi nasıl öğrenebileceğini fark etmeli ve
kendine en uygun stratejiyi seçmelidir. Bu aşamada öğretmenin rehberliği oldukça önemlidir.
Piyano Eğitiminde Kullanılabilecek Öğrenme Stratejileri
Tekrarlama Stratejileri: Parçayı yavaş tempoda çalışma, yeni öğrenilen becerileri zihinde tekrarlama,
parçayı ezberleme ve parçayı ritim kalıplarını değiştirerek çalışma, tekrarlama stratejileri olarak örnek
gösterilebilir. Özellikle piyanoda yapılan tekrarlarda parçanın yavaş bir tempo ile çalınmasına özen
gösterilmelidir. Bu sayede öğrencinin dikkatinin artması ve kaslarının hareketini daha kolay kontrol
etmesi sağlanır. Piyano olmadan da zihinsel çalışma ile tekrar yapılabilir. Öğrenci çalıştığı parçanın
ritim kalıplarını vurabilir ya da ezgisini seslendirebilir.
Anlamlandırma Stratejileri: Bu stratejiler öğrenilmiş ve yeni öğrenilen bilgiler arasında bağlantılar
kurarak edinilen bilgilerin kalıcılığını arttırmayı hedefler. Anlamlandırma stratejilerinde piyano eseri
bir okuma metni olarak düşünülebilir. Nasıl bir konuyu okuduğumuzda anlayamadığımız yerlerin altını
çiziyor, yanlarına notlar alıyor ve gerekli yerlerde konu ile ilgili araştırmalar yapıyorsak, müzik eseri
de bu şekilde düşünülmelidir. Parçada öğrenciye zor gelen ya da çalışılması gereken yerlerin tercihen
renkli kalemler ile işaretlenmesi, parça içinde geçen ve anlamı bilinmeyen terimlerin anlamlarının
araştırılması, öğrenilen parçalar ile yeni parça arasındaki benzerlik ya da farklılıkların belirlenmesi, yeni
davranışların zihinde canlandırılması ve görsel imgeler oluşturularak daha anlaşılır hâle getirilmesi,
piyano eğitiminde kullanılabilecek anlamlandırma stratejilerine örnek olarak gösterilebilir. Staccato
tekniği, zihinde bir kurbağanın zıplayışına; legatoda iki nota arasındaki çalım ise bir tahterevallinin
aşağı ve yukarı hareketine benzetilebilir. Bu sayede öğrenci, soyut kavramları somutlaştırmış olacaktır.
Örgütleme Stratejileri: Bu stratejide bilginin anlaşılma düzeyini arttırmak için düzenlenmesi ve
kavramların gruplandırılması yapılır. Parçanın ayrı ellerde ya da bölümlere ayrılarak çalışılması,
ritmik, melodik ve armonik yapılarının benzerlik veya farklılık gösterdiği bölümlerinin belirlenmesi
gibi çalışmalar, piyano eğitiminde uygulanabilecek örgütleme stratejilerine örnek olarak gösterilebilir.
Sizler de, nasıl öğrendiğinizi keşfederek, kendinize en uygun öğrenme stratejisini belirlediğiniz ve
bunu çalışmalarınızda uyguladığınız takdirde başarınızın da artacağını unutmayın!
Şehnaz Ertem’in “Piyano Eğitiminde Öğrenme Süreci ve Öğrenme Stratejileri Kullanmanın Yeri ve Önemi”
adlı çalışmasından derlenmiştir.
89