Page 95 - PİYANO 10
P. 95
4.2. Barok Döneminin Bestecileri
“Barok Döneminin Bestecileri”
Müziğin gelişimi ve bu paralelde dönemlerin oluşmasındaki adlı çalışmayı bu bağlantıdan
en büyük etki bestecilere aittir. Barok müziğinin çevrim içi olarak görebilirsiniz.
özelliklerine 1600 yılından önceki dönemlerde de rastlanır
ancak 1600-1750 yılları arası, bestecilerin müziği nasıl şekillendirip nasıl bir yol izleneceklerine
karar verdikleri ve bu uygulamaları gelenek hâline getirdikleri tarihler olarak belirlenmiştir. Barok Dönem
bestecilerine göre müzik, en genel tanımıyla, duygulardaki harekettir ve bu hareketin başlıca amacı
dinleyiciyi etkilemektir. Her dönemde toplumu derinden etkilemiş, kalıcı izler bırakmış, günümüzde dahi
etkisini yitirmemiş ve daha çok piyanoda eserler vermiş bestecilere yer verilmiştir.
Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastiyan Bah) (1685-1750): Alman asıllı
Barok Dönemi bestecisi ve klavsen yorumcusudur. Köklü Alman stillerini; özellikle
İtalya ve Fransa gibi dış ülkelerden aldığı ritimlerin, formların ve yapıların
adaptasyonu ve kontrpuan, armoni, müzikal motiflerin organizasyonundaki
ustalığıyla geliştirmiştir. Müziğin farklı birçok alanında eserler veren bestecinin
klavsen ve klavikord için bestelediği 48 prelüd ve füg, İngiliz ve Fransız süitleri
ve envansiyonları eşsiz değere sahip yapıtları arasında yer alır (Görsel 4.1).
Görsel 4.1. Johann Sebastian
Bach
George Frideric Handel (Corç Frederik Hendel) (1685-1759): Müzik tarihine
opera, oratoryo, kantata, düet gibi vokal eserleriyle geçen Alman besteci ve
yorumcudur. 1712 yılında Londra’ya yerleşmeden önce Halle, Hamburg ve
İtalya’da eğitim almış ve 1727 yılında İngiliz vatandaşı olmuştur. 40’tan fazla
opera, 30’dan fazla oratoryo, onlarca koro eseri ve çalgı müziklerinde Bach ile
birlikte Barok müziğinin en büyük bestecilerinden biridir. Eserlerinde özellikle
tarihsel, mitolojik ve romantik konular ile doğa konularını işlemiş, gerçekçilik
akımının yolunu açmıştır (Görsel 4.2).
Görsel 4.2. George Frideric
Handel
Giuseppe Domenico Scarlatti (Cüseppe Domeniko Sıkarlatti) (1685-1757):
Hayatının büyük bölümünü İspanya ve Portekiz’de geçiren İtalyan bestecidir.
Scarlatti opera, kilise müziği ve klavyeli çalgılar için çok sayıda eser bestelemiştir.
Özellikle klavye müziğinin ustası ve “sonat” formunun yaratıcısı olarak bilinir.
Scarlatti, klavsen için bestelediği küçük parçalara “essercisi” (egzersiz-alıştırma)
demiştir. Ancak sonradan bu terim sonat anlamında kullanıldı. Bu eserler klasik
dönemde gelişen sonat formunun ilk örnekleriydi. Barok Dönemde yaşamış
olmasına karşın, müziği daha çok Klasik Dönemi etkilemiştir (Görsel 4.3).
Görsel 4.3. Giuseppe
Domenico Scarlatti
François Couperin (Fransua Kuperan) (1668-1733): Fransız asıllı Barok
Dönemi besteci, org ve klavsen yorumcusudur. Çok yetenekli olmasına rağmen var
olanla yetinmeyen, sürekli araştıran, inceleyen ve yeni şeyler ortaya çıkartmaya
çalışan yapısı, anlatımcı ve tanıtıcı müziğin ortaya çıkmasını sağlamasıyla
Fransız müzik tarihinde olduğu kadar genel müzik tarihinde de önemli bir yere
sahiptir (Görsel 4.4).
Görsel 4.4. François
Couperin
94