Page 95 - PİYANO 10
P. 95

4.2. Barok Döneminin Bestecileri
                                                                   “Barok Döneminin Bestecileri”

            Müziğin gelişimi ve bu paralelde dönemlerin oluşmasındaki   adlı  çalışmayı  bu bağlantıdan
            en  büyük  etki  bestecilere  aittir.  Barok  müziğinin   çevrim içi olarak görebilirsiniz.
            özelliklerine 1600 yılından önceki dönemlerde de rastlanır
            ancak 1600-1750 yılları arası, bestecilerin müziği nasıl şekillendirip nasıl bir yol izleneceklerine
            karar verdikleri ve bu uygulamaları gelenek hâline getirdikleri tarihler olarak belirlenmiştir. Barok Dönem
            bestecilerine göre müzik, en genel tanımıyla, duygulardaki harekettir ve bu hareketin başlıca amacı
            dinleyiciyi etkilemektir. Her dönemde toplumu derinden etkilemiş, kalıcı izler bırakmış, günümüzde dahi
            etkisini yitirmemiş ve daha çok piyanoda eserler vermiş bestecilere yer verilmiştir.


                                      Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastiyan Bah) (1685-1750): Alman asıllı
                                      Barok Dönemi bestecisi ve klavsen yorumcusudur. Köklü Alman stillerini; özellikle
                                      İtalya ve Fransa gibi dış ülkelerden aldığı ritimlerin, formların ve yapıların
                                      adaptasyonu ve kontrpuan, armoni, müzikal motiflerin organizasyonundaki
                                      ustalığıyla geliştirmiştir. Müziğin farklı birçok alanında eserler veren bestecinin
                                      klavsen ve klavikord için bestelediği 48 prelüd ve füg, İngiliz ve Fransız süitleri
                                      ve envansiyonları eşsiz değere sahip yapıtları arasında yer alır (Görsel 4.1).
            Görsel 4.1. Johann Sebastian
                      Bach

                                      George Frideric Handel (Corç Frederik Hendel) (1685-1759): Müzik tarihine
                                      opera, oratoryo, kantata, düet gibi vokal eserleriyle geçen Alman besteci ve
                                      yorumcudur. 1712 yılında Londra’ya yerleşmeden önce Halle, Hamburg ve
                                      İtalya’da eğitim almış ve 1727 yılında İngiliz vatandaşı olmuştur. 40’tan fazla
                                      opera, 30’dan fazla oratoryo, onlarca koro eseri ve çalgı müziklerinde Bach ile
                                      birlikte Barok müziğinin en büyük bestecilerinden biridir. Eserlerinde özellikle
                                      tarihsel, mitolojik ve romantik konular ile doğa konularını işlemiş, gerçekçilik
                                      akımının yolunu açmıştır (Görsel 4.2).
             Görsel 4.2. George Frideric
                     Handel

                                      Giuseppe Domenico Scarlatti (Cüseppe Domeniko Sıkarlatti) (1685-1757):
                                      Hayatının büyük bölümünü İspanya ve Portekiz’de geçiren İtalyan bestecidir.
                                      Scarlatti opera, kilise müziği ve klavyeli çalgılar için çok sayıda eser bestelemiştir.
                                      Özellikle klavye müziğinin ustası ve “sonat” formunun yaratıcısı olarak bilinir.
                                      Scarlatti, klavsen için bestelediği küçük parçalara “essercisi” (egzersiz-alıştırma)
                                      demiştir. Ancak sonradan bu terim sonat anlamında kullanıldı. Bu eserler klasik
                                      dönemde gelişen sonat formunun ilk örnekleriydi. Barok Dönemde yaşamış
                                      olmasına karşın, müziği daha çok Klasik Dönemi etkilemiştir (Görsel 4.3).
                Görsel 4.3. Giuseppe
                Domenico Scarlatti


                                      François Couperin (Fransua Kuperan) (1668-1733): Fransız asıllı Barok
                                      Dönemi besteci, org ve klavsen yorumcusudur. Çok yetenekli olmasına rağmen var
                                      olanla yetinmeyen, sürekli araştıran, inceleyen ve yeni şeyler ortaya çıkartmaya
                                      çalışan yapısı, anlatımcı ve tanıtıcı müziğin ortaya çıkmasını sağlamasıyla
                                      Fransız müzik tarihinde olduğu kadar genel müzik tarihinde de önemli bir yere
                                      sahiptir (Görsel 4.4).


                Görsel 4.4. François
                    Couperin
                                                                                                              94
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100