Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR | 10
P. 11

KİTAP TANITIMI




                                                                1. ÜNİTE                Ünite numarası

                                                         TAMBUR İCRA TEKNİKLERİ         Ünite adı






          Ünitede öğrenilmesi hedeflenen
          konu başlıklarını gösterir.


          Ünite ile ilgili öğrenilmesi
          hedeflenen kavram ve terimleri     Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları  Ünitede yer alan konu başlıklarını
                                             •  Legato
                                                     •  Legato terimi
                                                                 1.1. Tamburda Legato
          gösterir.                          •  Glissando  •  Legato tekniği kullanımı  1.2. Tamburda Glissando  ve  işlenecek alt konuları
                                             •  Vibrato
                                                                 1.3. Tamburda Vibrato
                                                     •  Glissando terimi
                                             •  Flajöle  •  Glissando tekniği kullanımı  1.4. Tamburda Flajöle  gösterir.
                                                     •  Vibrato terimi
                                                     •  Vibrato tekniği kullanımı
                                                     •   Flajöle terimi
                                                     •  Tamburda flajöle perdeleri       Karekod okuyucu ile taratarak resim,
                                                     •  Flajöle tekniği uygulaması
                                                                                         video, animasyon, soru ve çözümleri
                                                Daha fazla etkinliğe karekodu okutarak yada aşağıdaki bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
                                                https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.
                                                                                         vb. ilave kaynaklara ulaşabileceğiniz
                                                jsp?resourceId=ac4c0e26274f3cc1a055eb7cf9efbbc2&resourceType=1&resourceLocation=2
                                                                                         karekodu gösterir.
          Öğrencilerin konuya
          yönelik etkin hazırlık    1.  TAMBUR İCRA TEKNİKLERİ     1.2.3 Glissando Tekniği ile Uygulamalar   Konuyla ilgili nota çalışmalarını
          çalışması bölümüdür.          Hazırlık Çalışması             Uygulama 2              gösteren bölümdür.
                                                                         Glissando tekniği için yazılmış uygulama örneklerinin mızrap vuruşlarına, parmak
                                        Bestesi Fahri Kopuz ve Sedat Öztoprak’a ait “Sûzidil Saz    numaralarına, metronom sayılarına ve glisaando hızlarına  dikkat ederek seslendiriniz.
                                        Semâsi”ni, Tamburî Necdet Yaşar’ın (Görsel 1.1) icrasından
                                        dinleyiniz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                  Görsel 1.1: Necdet Yaşar  Yavaş glissando uygulaması
                                  1.1. Tamburda Legato
                                  1.1.1. Legato
                                       İtalyanca asıllı bir kelime olan “legato”, “bağlı” demektir. Notaları birbirinden ayırmadan, ses-
          Yeni bilgilerin öğrenilmesi   ler arasında bir kopukluk olmadan, bağlı olarak çalmak anlamına gelir. Örnek olarak nefesli saz
                                  çalanlar, legato çalınacak notaları tek nefeste çalar ve nefes almaktan kaçınırlar. Yaylı sazlar
                                  ise ilgili legato notalarını tek bir yay hareketi ile çekerler. Ses sanatçıları legato seslendirilecek
          amacıyla ön bilgilerin   notaları, nefes almadan, tek bir nefeste seslendirirler. Tamburda legato yapmak için ise tek bir
                                  mızrap vuruşu ile birden fazla nota seslendirilir.
                                      Tamburda legato için aynı zamanda “mızrapsız çarpma” ifadesi de kullanılır.
          harekete geçirilmesini ve   Tamburda legato iki şekilde uygulanır:
                                  •  Çift mızrap ile legato
                                  •  Normal legato
          konuyu sezdirmeyi         Daha fazla etkinliğe karekodu okutarak yada aşağıdaki bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
                                    https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.
                                    jsp?resourceId=1f99055e57f0cb75c5692b7862f3932f&resourceType=1&resourceLocation=2
          amaçlayan bölümdür.         Çift Mızraplı Legato         Çift mızraplı yavaş glissando uygulaması
                                      Tambur tavrına en uygun legato şeklidir. Bir üst mızrap ile bağlı olarak (legato) birden fazla
                                  nota seslendirilir, ardından eklenen bir çift mızrap ile legato hareketi sonlandırılır. Bu legato
                                  şeklindetek mızrap + çift mızrap kombinasyonu kullanılır.
                                                                                                Uygulama esnasında
                                                                                                olabilecek alternatifleri
                                      Normal Legat                                              belirtmek üzere notaları
                                      Tek bir üst mızrap vuruşu ile birbirine yakın birden fazla nota seslendirilerek yapılır. Tambur
                                  tavrına uzak bir legato şekli olsa da kullanıldığı yerler de vardır.
                                                                                                içeren bölümdür.
                                 12                                                     21
                     Etkinlik 3                                                         1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                                                     B. Aşağıdaki formu bu ünitedeki çalışmalarınızı düşünerek doldurunuz.
                        İçinde flajöle tekniğine yer verdiğiniz en az sekiz ölçülük bir etüt yazınız.
                                                                                        1. ÜNİTE DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
                                                                                   YÖNERGE: “Tambur İcra Teknikleri” ünitesi kapsamında aşağıda listelenen becerilerin
                                                                                                         gerçekleşme derecesini (X) işareti koyarak belirtiniz.
                                                                                               DERECELER
                                                                                            Çok   İyi   Orta   Kabul   Zayıf
                                                                                      ÖLÇÜTLER  iyi  edilebilir
                                                                                            (5)  (4)  (3)  (2)  (1)
                                                                                   1  Legato tekniğini açıkladı.
                                                                                   2  Legato tekniğini uyguladı.
                                                                                   3  Legato tekniğini eser içinde doğru
                                                                                    uyguladı.
                                                                                   4  Çift mızraplı legato tekniğini
                                                                                    doğru uyguladı.
                                                                                   5  Glissando tekniğini açıkladı.
                                                                                   6  Glissando tekniğini uyguladı.
                                                  OKUMA PARÇASI
                                                                                   7  Hızlı glissando tekniğini eser
                                                                                    içinde doğru uyguladı.
                                                                                   8  Yavaş glissando tekniğini eser
                                                                                    içinde doğru uyguladı.
                                                          BENLİ HASAN AĞA          9  Vibrato tekniğini açıkladı.
                                                                                   10  Vibrato tekniğini uyguladı.
                                                    17. yüzyılın başında (1607) Edirne’de dünyaya geldi. Daha sonra ailesi ile İstanbul’a göçtü ve on   11  Vibra tekniğini eser içinde doğru
                                                 sekiz yaşına kadar babasının helvacı dükkanında çalıştı. Güzel sesi ile dikkat çektiği için on sekiz   uyguladı.
                                                 yaşında Osmanlı sarayının, üstün yeteneklilere eğitimin verildiği Enderun bölümüne alındı. Ende-  12  Flajöleyi açıkladı.
                                                 run’da iyi bir mûsikisisişinas ve tamburî olarak yetişti. Padişah IV. Murad’dan yakın ilgi gördü ve   13  Tambur üzerinde flajöle
                                                 “musâhib-i şehriyârîler” (padişahın sohbet arkadaşları) arasına girdi. IV. Murad’ın vefatından sonra   perdelerini gösterdi.
                                                 ise emekli olarak saraydan ayrıldı (1640).  14  Flajöle sesini net bir şekilde
                                                                                    çıkardı.
                                                    Hasan Ağa sesinin güzelliği ve bestelediği eserler ile devrinin önemli mûsikisisişinasları arasında
                                                                                   15  Eser içinde flajöle perdelerini
                                                 yer aldı. Babasından öğrendiği tambura ile mûsikisisi hayatına başladı, Enderun’da tambur çalmayı   kullanabildi.
                                                 öğrenip tambur üstadı oldu ve bestelediği saz eserlerindeki başarı ile şöhret kazandı. Günümüze   16  Eserler içinde tekniklerin uygula-
                                                 ulaşan on üç eserinin tamamı peşrev ve saz semâisi formundadır. Benli Hasan Ağa, rast makamın-  nabileceği yerleri fark edebildi.
                                                                                       SÜTUN PUANLARI
                                                 da verdiği eserlerle önemli bir saygınlık kazanmıştır. Özellikle iki rast peşrevi ve aynı makamdaki saz
                                                 semâisi, Türk mûsikisisisi repertuvarının en seçkin eserlerindendir.
                                                                                        ÖLÇEK PUANI
                                                                                   DEĞERLENDİRME: Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puan, 80’dir. 48 aldıysanız bu öğrenme için
                                                                                   başarınız yeterli düzeyde demektir. 47 veya altı puan almışsanız ilgili önceki öğrenmeleri tekrar ediniz.
                                       35                               47                               37
              Ünite içindeki uygulama etkinliklerinin   Ünitede yer alan okuma parçasını   Ünite sonu değerlendirme sorularını
              gösterildiği bölümdür.           içeren bölümdür.                 içeren bölümdür.
         10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16