Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 10
P. 12

KİTAP TANITIMI




                                                                      1. ÜNİTE                Ünite numarası

                                                               TAMBUR İCRA TEKNİKLERİ
                                                                                              Ünite adı





                Ünitede öğrenilmesi hedeflenen
                konu başlıklarını gösterir.




                                                   Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları  Ünitede yer alan konu başlıklarını
                                                   •  Legato  •  Legato terimi  1.1. Tamburda Legato
               Ünite ile ilgili öğrenilmesi        •  Glissando  •  Legato tekniği kullanımı  1.2. Tamburda Glissando  ve  işlenecek alt konuları
                                                                       1.3. Tamburda Vibrato
                                                           •  Glissando terimi
                                                   •  Vibrato
               hedeflenen kavram ve terimleri      •  Flajöle  •  Glissando tekniği kullanımı  1.4. Tamburda Flajöle  gösterir.
                                                           •  Vibrato terimi
               gösterir.                                   •  Vibrato tekniği kullanımı
                                                           •   Flajöle terimi
                                                           •  Tamburda flajöle perdeleri       Karekod okuyucu ile taratarak resim,
                                                           •  Flajöle tekniği uygulaması
                                                                                               video, animasyon, soru ve çözümleri
                                                                                               vb. ilave kaynaklara ulaşabileceğiniz
                                                                        1.Ünite tanıtım   1.Ünite
                                                                        sunumu   karekodudur.  karekodu gösterir.
                                                                        karekodudur.
               Öğrencilerin konuya
               yönelik etkin hazırlık     1.  TAMBUR İCRA TEKNİKLERİ     1.2.3 Glissando Tekniği ile Uygulamalar   Konuyla ilgili nota çalışmalarını
               çalışması bölümüdür.           Hazırlık Çalışması             Uygulama 2              gösteren bölümdür.
                                                                               Glissando tekniği için yazılmış uygulama örneklerinin mızrap vuruşlarına, parmak
                                              Bestesi Fahri Kopuz ve Sedat Öztoprak’a ait “Sûzidil Saz    numaralarına, metronom sayılarına ve glisaando hızlarına  dikkat ederek seslendiriniz.
                                              Semâsi”ni, Tamburî Necdet Yaşar’ın (Görsel 1.1) icrasından
                                              dinleyiniz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                        Görsel 1.1: Necdet Yaşar  Yavaş glissando uygulaması
                                        1.1. Tamburda Legato
                                        1.1.1. Legato
                                             İtalyanca asıllı bir kelime olan “legato”, “bağlı” demektir. Notaları birbirinden
               Yeni bilgilerin öğrenilmesi   ayırmadan, sesler arasında bir kopukluk olmadan, bağlı olarak çalmak anlamına  Daha fazla
                                        gelir.  Örnek  olarak  nefesli  saz  çalanlar,  legato  çalınacak  notaları  tek  nefeste
               amacıyla ön bilgilerin   çalar ve nefes almaktan kaçınırlar. Yaylı sazlar ise ilgili legato notalarını tek bir   İçerik için
                                                            karekodu
                                                            okutunuz.
                                        yay hareketi ile çekerler. Ses sanatçıları legato seslendirilecek notaları, nefes
                                        almadan, tek bir nefeste seslendirirler. Tamburda legato yapmak için ise tek bir
               harekete geçirilmesini ve   mızrap vuruşu ile birden fazla nota seslendirilir.
                                            Tamburda legato için aynı zamanda “mızrapsız çarpma” ifadesi de kullanılır.
               konuyu sezdirmeyi        Tamburda legato iki şekilde uygulanır:
                                        •  Çift mızrap ile legato
                                        •  Normal legato
               amaçlayan bölümdür.          Çift Mızraplı Legato         Çift mızraplı yavaş glissando uygulaması
                                            Tambur tavrına en uygun legato şeklidir. Bir üst mızrap ile bağlı olarak (legato) birden fazla
                                        nota seslendirilir, ardından eklenen bir çift mızrap ile legato hareketi sonlandırılır. Bu legato
                                        şeklindetek mızrap + çift mızrap kombinasyonu kullanılır.
                                                                                                     Uygulama esnasında
                                                                                                     olabilecek alternatifleri
                                            Normal Legat
                                            Tek bir üst mızrap vuruşu ile birbirine yakın birden fazla nota seslendirilerek yapılır. Tambur  belirtmek üzere notaları
                                        tavrına uzak bir legato şekli olsa da kullanıldığı yerler de vardır.
                                                                                                     içeren bölümdür.
                                       12                                                    21
                           Etkinlik 3                                                         1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                                                          B. Aşağıdaki formu bu ünitedeki çalışmalarınızı düşünerek doldurunuz.
                              İçinde flajöle tekniğine yer verdiğiniz en az sekiz ölçülük bir etüt yazınız.
                                                                                              1. ÜNİTE DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
                                                                                         YÖNERGE: “Tambur İcra Teknikleri” ünitesi kapsamında aşağıda listelenen becerilerin
                                                                                                               gerçekleşme derecesini (X) işareti koyarak belirtiniz.
                                                                                                     DERECELER
                                                                                                  Çok   İyi   Orta   Kabul   Zayıf
                                                                                           ÖLÇÜTLER  iyi  edilebilir
                                                                                                  (5)  (4)  (3)  (2)  (1)
                                                                                         1  Legato tekniğini açıkladı.
                                                                                         2  Legato tekniğini uyguladı.
                                                                                         3  Legato tekniğini eser içinde doğru
                                                                                          uyguladı.
                                                                                         4  Çift mızraplı legato tekniğini
                                                                                          doğru uyguladı.
                                                                                         5  Glissando tekniğini açıkladı.
                                                                                         6  Glissando tekniğini uyguladı.
                                                        OKUMA PARÇASI                    7  Hızlı glissando tekniğini eser
                                                                                          içinde doğru uyguladı.
                                                                                         8  Yavaş glissando tekniğini eser
                                                                                          içinde doğru uyguladı.
                                                                BENLİ HASAN AĞA          9  Vibrato tekniğini açıkladı.
                                                                                         10  Vibrato tekniğini uyguladı.
                                                          17. yüzyılın başında (1607) Edirne’de dünyaya geldi. Daha sonra ailesi ile İstanbul’a göçtü ve on   11  Vibra tekniğini eser içinde doğru
                                                       sekiz yaşına kadar babasının helvacı dükkanında çalıştı. Güzel sesi ile dikkat çektiği için on sekiz   uyguladı.
                                                       yaşında Osmanlı sarayının, üstün yeteneklilere eğitimin verildiği Enderun bölümüne alındı. Ende-  12  Flajöleyi açıkladı.
                                                       run’da iyi bir mûsikisisişinas ve tamburî olarak yetişti. Padişah IV. Murad’dan yakın ilgi gördü ve   13  Tambur üzerinde flajöle
                                                       “musâhib-i şehriyârîler” (padişahın sohbet arkadaşları) arasına girdi. IV. Murad’ın vefatından sonra   perdelerini gösterdi.
                                                       ise emekli olarak saraydan ayrıldı (1640).  14  Flajöle sesini net bir şekilde
                                                                                          çıkardı.
                                                          Hasan Ağa sesinin güzelliği ve bestelediği eserler ile devrinin önemli mûsikisisişinasları arasında   15  Eser içinde flajöle perdelerini
                                                       yer aldı. Babasından öğrendiği tambura ile mûsikisisi hayatına başladı, Enderun’da tambur çalmayı   kullanabildi.
                                                       öğrenip tambur üstadı oldu ve bestelediği saz eserlerindeki başarı ile şöhret kazandı. Günümüze
                                                                                         16  Eserler içinde tekniklerin uygula-
                                                       ulaşan on üç eserinin tamamı peşrev ve saz semâisi formundadır. Benli Hasan Ağa, rast makamın-  nabileceği yerleri fark edebildi.
                                                       da verdiği eserlerle önemli bir saygınlık kazanmıştır. Özellikle iki rast peşrevi ve aynı makamdaki saz   SÜTUN PUANLARI
                                                       semâisi, Türk mûsikisisisi repertuvarının en seçkin eserlerindendir.  ÖLÇEK PUANI
                                                                                        DEĞERLENDİRME: Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puan, 80’dir. 48 aldıysanız bu öğrenme için
                                                                                        başarınız yeterli düzeyde demektir. 47 veya altı puan almışsanız ilgili önceki öğrenmeleri tekrar ediniz.
                                             35                               47                               37
                    Ünite içindeki uygulama etkinliklerinin   Ünitede yer alan okuma parçasını   Ünite sonu değerlendirme sorularını
                    gösterildiği bölümdür.           içeren bölümdür.                 içeren bölümdür.
              10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17