Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 10
P. 14
1. TAMBUR İCRA TEKNİKLERİ
Hazırlık Çalışması
Bestesi Fahri Kopuz ve Sedat Öztoprak’a ait “Sûzidil Saz
Semâsi”ni, Tamburî Necdet Yaşar’ın (Görsel 1.1) icrasından
dinleyiniz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Görsel 1.1: Necdet Yaşar
1.1. Tamburda Legato
1.1.1. Legato
İtalyanca asıllı bir kelime olan “legato”, “bağlı” demektir. Notaları birbirinden
ayırmadan, sesler arasında bir kopukluk olmadan, bağlı olarak çalmak anlamına
gelir. Örnek olarak nefesli saz çalanlar, legato çalınacak notaları tek nefeste
Daha fazla
çalar ve nefes almaktan kaçınırlar. Yaylı sazlar ise ilgili legato notalarını tek bir İçerik için
karekodu
yay hareketi ile çekerler. Ses sanatçıları legato seslendirilecek notaları, nefes okutunuz.
almadan, tek bir nefeste seslendirirler. Tamburda legato yapmak için ise tek bir
mızrap vuruşu ile birden fazla nota seslendirilir.
Tamburda legato için aynı zamanda “mızrapsız çarpma” ifadesi de kullanılır.
Tamburda legato iki şekilde uygulanır:
• Çift mızrap ile legato
• Normal legato
Çift Mızraplı Legato
Tambur tavrına en uygun legato şeklidir. Bir üst mızrap ile bağlı olarak (legato) birden fazla
nota seslendirilir, ardından eklenen bir çift mızrap ile legato hareketi sonlandırılır. Bu legato
şeklindetek mızrap + çift mızrap kombinasyonu kullanılır.
Normal Legat
Tek bir üst mızrap vuruşu ile birbirine yakın birden fazla nota seslendirilerek yapılır. Tambur
tavrına uzak bir legato şekli olsa da kullanıldığı yerler de vardır.
12