Page 53 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 53
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10 2. ÜNİTE
OKUMA PARÇASI
Felek sen ne feleksen bağrım ettin elek sen
Aldın gül yüzlü yâri daha neyime gereksen…
Kazancı Bedih
Türk dilinde “ayrılık ve çaresizlik” metaforları en fazla, “dağ” sözcüğünün farklı sıfatlarla
kullanılmasıyla dile getirilmiştir:
Aşan bilir karlı dağın ardını
Çeken bilir ayrılığın derdini
Nuri Üstünses
İki dağın arasında kalmışam
Bülbül kimin daldan dala konmuşam
Ne gün görmüş ne de murat almışam
Urfa-Anonim
İnsanların başlarda sadece sezgileri ile ulaştığı ve adını dahi henüz bilmediği “anlamlandır-
ma-öteki ile anlatma” yöntemi; sanat tarihinin farklı dönemlerinde uygulanmış bir oyun gibi oldu-
ğundan metaforlar, türkülerin yaratıcısı ozanların sıkça başvurdukları güçlü bir uygulamadır.
Banu MUSTAN DÖNMEZ, Derya KARABURUN
Türk Halk Müziği Sözlerinde “Metaforik Anlatım Geleneği” makalesinden alınmıştır.
51