Page 52 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 52

TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                                                                                                                                                                                 2. ÜNİTE







                      OKUMA PARÇASI
                    TÜRK HALK MÜZİĞİ SÖZLERİNDE “METAFORİK ANLATIM GELENEĞİ”
                        “Metafor”  yaratıcılığın  bir  ifadesi  olduğundan  onu  tanımlamak,  hayal  kurmayı  tanımlamak
                    kadar zordur. Başkasından kullanmak üzere alma, ödünç alma; yalnız benzeyenin ya da kendisine
                    benzetilenin söylendiği teşbih, eğretileme olarak tanımlanmaktadır. Metaforlara şiir, edebiyat, es-
                    tetik anlatım; matematik, mantık ve halk bilim gibi birçok alanda başvurulur.
                        Kültürün en önemli parçalarından biri olan dil, metaforun taşınmasında hayati bir rol oynar.
                    Müzik; içinde yalnızca ezgilerin değil, duygu yüklü sözlerin de yer aldığı etkili bir anlatım gereci ol-
                    duğundan, dilin en etkin kullanıldığı kültürel anlatım formlarından biridir. Müzikte duygusal anlatı-
                    mın yakalanabilmesi için, yalnızca ezgilerin değil; metaforik anlatımlarla duyguların güçlendirildiği
                    sözcüklerin de devreye girmesi gerekir.

                        Anadolu, yeryüzünün hem en eski kültür coğrafyalarından biri hem de tarıma ve neolitik dö-
                    neme geçilen ilk yerleşim merkezlerinden biridir. Türk halk müziği de Anadolu insanının çok farklı
                    kültürel  etkiler  altında  kaldığının  adeta  bir  göstergesidir. Anadolu  ve  Ortadoğu  coğrafyasındaki
                    halk müziği türlerinin hemen hemen tümüne duygusal derinliğini veren en önemli gereçlerden biri
                    sözlerdir. Sözlerdeki bu gücü ve derinliği halk müziğine kazandıran ise metaforik anlatım üslubudur.
                    Türk halk müziğindeki metaforik anlatım üslubu; tamamıyla geleneksel, köklü ve derin halk ede-
                    biyatı motiflerine dayanır. Örneğin: “Hastalık” “aşkı”, “deva” “sevgiliyi” “hekim” “bu hastalığın
                    nafile tedavisini” ifade ederken; “dağ” “ayrılığı”, “yol” “yaşam biçimi ve felsefesini” ifade eden
                    motiflerdir. Türk halk müziğindeki bu özgün metaforik üslup, bu müzik türünü ulusal/bölgesel ni-
                    telikli kılar.
                        Türk halk müziğinde çok rastlanan âşık-maşuk metaforu, Âşık Veysel’in dörtlüklerinde şöyle
                    yer almıştır:
                                         “Güzelliğin on par’etmez

                                         Bu bendeki aşk olmasa

                                         Eğlenecek yer bulamaz
                                         Gönlümdeki köşk olmasa”


                        Âşık-maşuk metafor grubunun diğer motifleri; bülbül-gül, Leyla-Mecnun, Kerem-Aslı, avcı-cey-
                    lan gibi çok çeşitli biçimlerde ifade bulmaktadır.

                        Türkülerde sıkça karşılaşılan metaforlardan biri de kader-felek metaforudur. “Kader” “yazgıyı”
                    ifade ederken, “felek” “kötü yazgıyı ya da bu yazgının senaryosunu hazırlayan hayali ve şeytanımsı
                    bir varlığı” ifade eder. Bu anlayış Tanrının ve meleğin iyi, şeytanın kötü işlerle algılanmasından
                    kaynaklanır. Kader ve felek gibi sözcükler çoğu zaman kişileştirilerek kullanılır:

                                         Kambur felek sanki beni kayırdı

                                         Eşten dosttan nazlı yardan ayırdı.
                                         Gizli sırrım memlekete duyurdu…

                                                                   Âşık Veysel Şatıroğlu





                 50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57