Page 26 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 10
P. 26
1. ÜNİTE UTTA SES ÜRETİMİ-II
Aşağıdaki şema incelendiğinde mi-fa ve si-do aralıklarının bakiye yani 4 koma, diğer bütün natürel seslerin araları-
nın tanini yani dokuz koma olduğu görülür (Şekil 1.2).
DO RE Mİ FA SOL LÂ Sİ DO
I ı ı ı ı ı ı ı ı I ı ı ı ı ı ı ı ı I ı ı ı I ı ı ı ı ı ı ı ı I ı ı ı ı ı ı ı ı I ı ı ı ı ı ı ı ı ı ı ı ı ı I ı ı ı ı ı I
9 (T) 9 4 (B) 9 9 9 4 = 53 koma
Şekil 1.2: Bir dizi içerisinde yarım ve tam seslere denk gelen nota şeması
Pozisyon Değiştirmede Dikkat Edilecek Noktalar:
1. Elin yeni pozisyonuna geçilmesi için sol el duruş şekli bozulmadan sapa paralel doğrultuda hareket edilmelidir.
2. Başparmak iki pozisyon arasındaki kolon farkı kadar (örneğin, 1. den 2.ye geçerken bir kolon uzaklığı) kayar.
Bu kayma esnasında, sapın arkasında dayandığı kısma parmağı bastırmadan hafifçe sapa sürterek par-
mağın hareket ettirilmesi gerekmektedir. 1, 2, 3 ve 4. parmaklar da kolon uzaklığı kadar (örneğin 1. den 2.
pozisyona geçerken bir kolon uzaklığında) kayıp yerlerini almalıdır.
3. Yeni pozisyona geçişte 1, 2, 3 ve 4. parmaklar arası ne fazla açılmalı ne de kapanmalıdır. Her parmak yeni
pozisyonda kendi kolonu hizasında hazır durmalıdır.
4. Ut sapında perde bağı olmadığından her seste olduğu gibi yeni pozisyondaki ilk seste de tam yerine bas-
mak gerekmektedir. Bulunan ilk sesten sonraki yeni pozisyon seslerinin de yerinde olmaları yeni pozisyon-
da 1, 2, 3, 4. parmakların yeni durumlarına bağlıdır. Aranan seslerin belli noktalardan çıktığı düşünülerek
basılmakta olan sese göre bir sonraki sesin uzaklığı tahmin edilmelidir.
I ve II. Pozisyonda üç dizi çalışması:
Aşağıda verilen etütleri parmak numaralarına ve pozisyon değişimlerine dikkat ederek uygulayınız.
Acemaşiran Çârgâh
Çârgâh
Kaba Rastta Çârgâh
24