Page 55 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 10
P. 55
2. ÜNİTE TEKNİK ÇALIŞMALAR-I
NOT: Staccato, legatonun tersi olan bir ifade şeklidir. Koro ve orkestralarda bu terimler, uttaki tekniklerini gör-
düğünüz legato ve staccato dışında bütün enstrümanlar, notada yazılı olmasa da bir ifade vasıtası olarak
kullanılır. Utta da çalıştığımız bu teknikler dışında her sesi bir sonrakine uzatarak ve mızrap vurarak daha
24 uzun legato pasajlar yapılabilir.
ALIŞTIRMA Aşağıda verilen alıştırmaları staccato işaretlerine dikkat ederek uygulayınız.
25
ALIŞTIRMA 26 Aşağıdaki eserin staccato ile çalınacak bölümlerini kendiniz belirleyerek uygulayınız.
26
Sesleri dokuyan müzik sanatının, tıpkı bir kumaş gibi, bir iç bir de dış dokusu veya bir tersi bir yüzü, ya da bir
altyapısı bir üstyapısı vardır. Ezgi sözcüğü ile karşılayabileceğimiz melodi üst yapısıdır müziğin. Ezgi, nota
dizileri ile ritmin kaynaşmasından ortaya çıkar. Alaturka müzikte nota dizilerini makamlar, ritmi de sınırı belirli
birtakım usuller kıskıvrak bağlar. Makam ile usul hazır elbisesidir ezginin. Başka bir deyimle, bu kalıplara
girmek zorundadır ezgi. Makamların egemenliği, bestecinin anlatım gücünü baskı altına alır. Zira her makam,
nesnelleşmiş ve genelleşmiş ezgi ögeleri taşır.
Akay, İ. (1979). Atatürkçülüğün İlkeleri.
{ { { { { {
53