Page 50 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 50

e
                          y
                           e
                       it
                   Üniteye Başlarken
                   Ü
                     n
                              B
                                      k
                                       e
                                         n
                                     r
                               a
                                 şl
                                   a
                   9 . s ı n ı f v i y o l a d e r s i n d e d e t a ş e v e l e g a t o y a y t e k n i k l e r i ü z e r i n e ç e ş i t l i e t ü t v e e s e r l e r ç a l d ı n ı z .
                   9. sınıf viyola dersinde detaşe ve legato yay teknikleri üzerine çeşitli etüt ve eserler çaldınız.
                 Detaşe ve legato tekniği dışında, gözlemlediğiniz farklı yay kullanım şekillerine ilişkin düşünce-
                 D e t a ş e  v e  l e ga t o  t ek n i ğ i  d ı ş ınd a ,  g ö z l em l e d i ğ in i z  f a r k l ı  y a y  k u l l a n ım  ş ek i l l er ine  i l i ş k in  d ü şün c e -
                    n
                                           l
                                          y
                     i
                  r
                                            a
                              r
                   i
                               t
                         ı
                                      a
                         n
                           f
                           ı
                                        p
                      zi
                 l
                                         a
                             o
                        s
                                             şı
                                                  .
                                     d
                                   ı
                 e
                                 m
                                                 z
                                                ı
                                   n
                                               n
                                a
                 lerinizi sınıf ortamında paylaşınız.
                  2.1. Martele Çalma T          ekniği
                  2.1. Martele Çalma Tekniği
                  Viyola eğitiminde, temel teknik davranışların kazandırılmasından sonra üzerinde en fazla durulan
                 konu yay teknikleridir. Yay tekniklerinin bu denli önemli olmasının sebebi, eser seslendirilirken dö-
                 nemin stilistik özelliklerinin besteciler tarafından yay teknikleri ile aktarılmaya çalışılmasıdır.
                  Detaşe ve legato yay tekniği ile başlanan viyola eğitimine, sağ elde yeterli olgunluğa ulaşıldıktan
                 sonra genellikle martele ve staccato teknikleri eklenerek devam edilir. Eserlerde farklı yay teknikleri
                 bir arada kullanıldığı için viyola eğitiminde etüt çalışmaları oldukça önemlidir.
                  2.1.1. Viyolada Martele Çalma Tekniği
                  2.1.1. Viyolada Martele Çalma Tekniği
                  Martele, her notaya tek yay hamlesinin kullanıldığı keskin ve aksanlı yay hareketidir. Detaşeden
                 farklı  olarak  martele  hareketinde,  notalar  arasında  yayın  durdurulmasıyla  belirgin  boşluklar  (es)
                 oluşturulmalıdır. Martele, çoğu zaman orta tempoda kullanılan bir hareket türüdür. Marteleyi sağla-
                                     ´
                 mak için yayda sağlam bir tutuş geliştirilmelidir. Martele, yayın tüm bölgelerinde geniş ve küçük yay
                 ile uygulanabilir ve (   ) işareti ile gösterilir.
                  Ders İçi Çalışma                                  ´
                  Aşağıda boş tellerde verilen martele çalışmasını sağ el tekniğine dikkat ederek çalınız. Karekod
                  uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak örnek videoyu izleyiniz.
     ´                    ´
 4  œ                    œ                    œ                    œ
 & 4
                                                                     ´     ´    ´    ´     œ ´   œ ´  œ ´  œ ´
                  B  4                        œ     œ    œ    œ      œ    œ     œ    œ
                     4
                        œ    œ     œ    œ      ÿ    ÿ    ÿ     ÿ
                        ÿ     ÿ    ÿ    ÿ
                  2.1.2. Etüt Çalarken Martele Tekniğini Uygulama
                  2.1.2. Etüt Çalarken Martele Tekniğini Uygulama
                  Martele tekniğine alışkanlık kazanmak için etütlerle uygulamalar yapmak gerekir. Önce boş teller-
                 de çalışmalar yapılmalı, ardından etütlerle çalışmalara geçilmelidir.
                  Ders İçi Çalışma
                 Martele tekniğiyle verilen etütleri sağ el tekniğine dikkat ederek çalınız.
                                                            DİZİSEL ETÜT
                 Andante                                                                           - Ozan Nabi Akın
                                                                                        -
                                                                     ´    - œ   œ  ´  œ  -  œ  œ  ´  œ  -  œ  ˙
                                                                             -
                                                                 œ
               1-  B  4                    œ   œ    œ  œ  œ   œ  - -  œ   œ
                     4
                        œ    œ  œ  œ    œ  -  - ÿ   - -   ÿ
                                - ÿ
                         ÿ   -
                      ´    -
                              - ´
                 5 œ       œ  œ  œ    œ  -  - ´  œ  ´  -  ´
                                                                œ
                  B                         œ     œ  œ  œ    œ  - -  œ   œ  -  œ  œ  œ
                                                                                       -
                                                                    ÿ       -  ÿ    -  œ   œ  ÿ  œ  -  œ  ˙
                                                                                                   -
                  48  2. ÜNİTE                                                                     ´
                 9                                           ´´           ´  œ ´  œ  œ ´  œ ´  œ  œ  œ ´  œ  ˙
                  B                œ    œ   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ    œ
                     œ  œ  œ  œ ÿ  œ  œ ÿ  ÿ      ÿÿ
                           ÿ
                      ´
                     œ  ´        ´
                 13     œ  œ  œ  œ  œ ´  œ  œ  œ ´  ´  œ  ´  ´
                  B                            œ     œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ    œ
                                                                    ÿÿ         ÿÿ      œ   ÿ  œ ÿ  œ  œ  ˙
                                                                    ´
                 17                   ´      ´    œ ´  ˙            œ    œ ´   ´    ´
                  B             œ     œ     œ                                  œ    œ      œ
                     œ     œ ÿ   ÿ                                                         ÿ    œ ÿ  ˙
                      ÿ

                                                                ©
                                      ©






















                                                                ©
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55