Page 59 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 59
ÜNİTE 2
A K O R Ç E V R İ M L E R İ
2.3. İKİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR
İKİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR
Temel konumdaki majör akorda altta olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıy-
la birinci çevrim konumunda majör akor oluştuğu ve seslerin sıralanışında ako-
run üçlüsünün en altta yer aldığı bilinmektedir. Birinci çevrim majör akorda
altta olan üçlüsünün de bir oktav tize taşınmasıyla ikinci çevrim konumunda
majör akor oluşur.
w w
w
& w w w
w
w
w
majör temel majör 1. çevrim majör 2. çevrim
Majör akorlar ikinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık
T4’lü, ikinci aralık B3’lü olur. Buna göre akorun beşlisi ile üçlüsü arasındaki uzak-
lık B6'lıdır.
w
w w B3
w
& K3 w T4 w K3 B6 w T4
w
w
majör temel B3 majör 1. çevrim majör 2. çevrim
İkinci çevrim konumundaki majör akorlar, seslerinin konumlanışı sebebiyle
6
6
aşağıdan yukarıya doğru birbirlerine uzaklıkları gözetilerek “majör 4 (M 4 )”
olarak adlandırılır.
w
w
& 4 w 6
6
M 4
Aşağıdaki do majör akorunda olduğu gibi majör akor ikinci çevrim konumun-
dayken akorun temel sesi (do) ortada, üçlüsü (mi) üstte ve beşlisi (sol) altta
konumlanır. Temel ve birinci çevrim akorlarda olduğu gibi majör ikinci çevrim
6
akoru da (M 4 ) adını temel sesten alır.
w w 3'lüsü
w
& w w w Temel ses
w
w
w
C C 6 C 4 6 5'lisi
ETKİNLİK 22 1. Aşağıda temel konumda verilen majör akorları örnekteki gibi ikinci çevrim
akoruna dönüştürünüz. Noktalı alanlara akor şifrelerini yazınız.
w w
w
w #
& w w w w w w
w
w #
w
w
w
w
w
w b
6
C .......... D .......... E .......... Bb .......... F ..........
C 4
58