Page 59 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 59

ÜNİTE 2
            A K O R Ç E V R İ M L E R İ


                2.3. İKİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR


            İKİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR


                                    Temel konumdaki majör akorda altta olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıy-
                                    la birinci çevrim konumunda majör akor oluştuğu ve seslerin sıralanışında ako-
                                    run  üçlüsünün  en  altta  yer  aldığı  bilinmektedir.  Birinci  çevrim  majör  akorda
                                    altta olan üçlüsünün de bir oktav tize taşınmasıyla ikinci çevrim konumunda
                                    majör akor oluşur.


                                                               w                 w
                                                                                 w
                                    &         w                w                 w
                                              w
                                                               w
                                              w
                                         majör temel       majör 1. çevrim  majör 2. çevrim
                                    Majör akorlar ikinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık
                                    T4’lü, ikinci aralık B3’lü olur. Buna göre akorun beşlisi ile üçlüsü arasındaki uzak-
                                    lık B6'lıdır.


                                                                                  w
                                                                 w                w     B3
                                                w
                                     &     K3 w             T4   w    K3      B6  w     T4
                                                                 w
                                                w
                                           majör temel B3   majör 1. çevrim  majör 2. çevrim

                                    İkinci  çevrim  konumundaki  majör  akorlar,  seslerinin  konumlanışı  sebebiyle
                                                                                                       6
                                                                                                  6
                                    aşağıdan  yukarıya  doğru  birbirlerine  uzaklıkları  gözetilerek  “majör  4   (M 4 )”
                                    olarak adlandırılır.
                                                         w
                                                         w
                                     &                4 w    6

                                                           6
                                                         M 4
                                    Aşağıdaki do majör akorunda olduğu gibi majör akor ikinci çevrim konumun-
                                    dayken akorun temel sesi (do) ortada, üçlüsü (mi) üstte ve beşlisi (sol) altta
                                    konumlanır. Temel ve birinci çevrim akorlarda olduğu gibi majör ikinci çevrim
                                               6
                                    akoru da (M 4 ) adını temel sesten alır.

                                                                 w                w       3'lüsü
                                                                                  w
                                     &          w                w                w           Temel ses
                                                                 w
                                                w
                                                w
                                                C                C 6              C 4 6   5'lisi

             ETKİNLİK 22            1. Aşağıda temel konumda verilen majör akorları örnekteki gibi ikinci çevrim

                                      akoruna dönüştürünüz. Noktalı alanlara akor şifrelerini yazınız.
                           w                                                                 w
                           w
                                                         w #
             & w w                     w                 w                 w                 w
                                                                                             w
                                       w #
                                                         w
                    w
                                                                           w
                                       w
                    w
                                                                           w b
                             6
                     C    ..........   D   ..........    E   ..........    Bb  ..........    F   ..........
                           C 4
        58
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64