Page 54 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 54
3.2. MAJÖR YEDİLİ AKORU
3.2.1. Majör yedili akorunu oluşturma
Majör ve minör dizilerin V. derecesi üzerine kurulan yedili akorlarla dominant yedili akorlar oluşturulmuştu.
Dizilerin diğer derecelerinin üzerine kurulacak dört sesli akorlarla da başka yedili akorlar oluşturulabilir.
Majör dizilerin I ve IV. dereceleri ile minör dizilerin VI. derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara
yedililerinin de eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar majör yedili (Maj7) akorlardır.
w
Do majör w w
w
w
& w w w w w w w w
w
w
w
w
I II III IV V VI VII VIII
Maj7 Maj7 Maj7
La minör
w
w
& w w w w # w
w
w w w
I II III IV V VI VII VIII
Maj7
Bir başka ifadeyle Maj7’li akorlar, üç sesli temel konumda majör akorun üzerine B3’lü eklenmesiyle oluşur.
Eklenen bu ses ile kök ses arasındaki uzaklık B7’lidir. Adını kök sesinden alan Maj7’li akorlarda seslerin kök sese
ve birbirine göre konumlanışı aşağıdaki gibidir:
w
& w & K3 w B3
w
w
w
T5 B3 w B7 w B3
CMaj7 CMaj7
ETKİNLİK 24
1. Aşağıda verilen tonalitelerin dizilerini oluşturarak bu dizilerin dereceleri üzerinde bulunan Maj7 akorlarını
kurunuz.
Fa majör Mi minör
& &
Sol majör Sol minör
& &
Si bemol majör Si minör
& &
Re majör Re minör
& &
53