Page 49 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 49
2. AKOR ÇEVRİMLERİ
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Temel konumdaki majör ve minör akorların temel sesini bir oktav ti e taşıyıp piyanoda armonik ve
melodik olarak çalınız.
2. Temel konumdaki majör ve minör akorların beşlisini bir oktav peste taşıyıp piyonada armonik ve
melodik olarak çalınız.
3. Çaldığınız akorların temel konumdaki işitsel etkisi ile seslerin yeri değişti ten sonraki işitsel etkileri-
ni, benzerlik ya da farklılıklarını arkadaşlarınızla tartışınız
2.1. BİRİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR
BİRİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR
Akorlar temel konumdayken seslerin aşağıdan yukarıya doğru temel ses, üçlü
ve beşli şeklinde sıralandığı bilinmektedir. Temel konumdaki akorların seslerinin
sıralanışını değiştirerek çevrim akorlar oluşturulur.
Temel konumdaki majör akorda altta olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla
(çevrilmesiyle) birinci çevrim konumunda majör akor oluşur.
w
& w w
w
w
w
majör temel majör 1. çevrim
Majör akorlar birinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık
K3’lü, ikinci aralık T4’lü olur. Buna göre akorun üçlüsü ile temel sesi arasındaki
uzaklık K6’lıdır.
w
w
& K3 w B3 K6 w T4
w
w
K3
majör temel majör 1. çevrim
Birinci çevrim konumundaki majör akorlar, seslerinin konumlanışı sebebiyle
6
6
aşağıdan yukarıya doğru birbirlerine uzaklıkları gözetilerek “majör (M )” ya da
3
3
üçlüsü söylenmeden sadece “majör 6 (M6)” olarak adlandırılır.
w w
& 3 w 6 w w 6 w
6
M 3 M 6
48