Page 49 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 49

2. AKOR ÇEVRİMLERİ





                HAZIRLIK ÇALIŞMASI



                1. Temel konumdaki majör ve minör akorların temel sesini bir oktav ti e taşıyıp piyanoda armonik ve
                   melodik olarak çalınız.

                2. Temel konumdaki majör ve minör akorların beşlisini bir oktav peste taşıyıp piyonada armonik ve
                   melodik olarak çalınız.

                3. Çaldığınız akorların temel konumdaki işitsel etkisi ile seslerin yeri değişti ten sonraki işitsel etkileri-
                   ni, benzerlik ya da farklılıklarını arkadaşlarınızla tartışınız








                2.1. BİRİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR


            BİRİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA MAJÖR AKORLAR


                                    Akorlar temel konumdayken seslerin aşağıdan yukarıya doğru temel ses, üçlü
                                    ve beşli şeklinde sıralandığı bilinmektedir. Temel konumdaki akorların seslerinin
                                    sıralanışını değiştirerek çevrim akorlar oluşturulur.

                                    Temel konumdaki majör akorda altta olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla
                                    (çevrilmesiyle) birinci çevrim konumunda majör akor oluşur.


                                                                 w
                                     &          w                w
                                                w
                                                                 w
                                                w
                                           majör temel      majör 1. çevrim



                                    Majör akorlar birinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık
                                    K3’lü, ikinci aralık T4’lü olur. Buna göre akorun üçlüsü ile temel sesi arasındaki
                                    uzaklık K6’lıdır.

                                                                 w
                                                w
                                     &     K3 w       B3      K6 w    T4
                                                                 w
                                                w
                                                                      K3
                                           majör temel     majör 1. çevrim



                                    Birinci  çevrim  konumundaki  majör  akorlar,  seslerinin  konumlanışı  sebebiyle
                                                                                                  6
                                                                                              6
                                    aşağıdan yukarıya doğru birbirlerine uzaklıkları gözetilerek “majör   (M )” ya da
                                                                                              3
                                                                                                  3
                                    üçlüsü söylenmeden sadece “majör 6 (M6)” olarak adlandırılır.
                                                w                w
                                     &       3 w    6 w          w   6 w


                                                  6
                                                M 3               M 6


        48
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54