Page 50 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 50
ETKİNLİK 19
Aşağıda verilen tonalitelerin dizilerini oluşturarak V7 (D7) akorlarını kurunuz.
Fa majör Mi minör
& &
Sol majör Sol minör
& &
Si bemol majör Si minör
& &
Re majör Re minör
& &
V7 akorunun üçlüsü, tonun yeden (sansibl) sesidir ve çıkıcı olarak eksen sese doğru güçlü bir yürüyücülük
etkisi gösterir. Beşlisi tonun II. derecesi olduğundan inici olarak eksen sese gitme eğilimindedir. Yedilisi ise dizinin
IV. derecesidir ve inici olarak dizinin III. derecesine hareket etme isteği taşır.
V7’li akorlar, ait oldukları tonun en çok yürüyücülük özelliği taşıyan seslerini bir arada bulundurur. Bu nedenle
tonik (I. derece) akoruna çözülme isteği güçlü olan akorlardır.
Majör ve minör dizilerin V. derecesi (dominant) üzerinde bulunan V7’li akorların çözümü I. derece (tonik)
üzerinedir. Bu nedenle V7’li akorlar tonaliteyi belirleyen önemli akorlardır.
Do majör
w
w
w
& w w w w w w w w
w
w
I V7
(T) w w (D7)
w
ww
& 7 5 w w
3 w
V7 I 6
4
6
(D7) (T )
4
La minör
w
w
& w w w w #w w w # w
w
w
w
I V7
(T) w (D7)
w
ww
& 7 5 #w w
w
3 w
V7 I 6 4
6
(D7) (T )
4
Yukarıdaki örneklerde görüldüğü gibi temel konumdaki dominant yedili (V7 ya da D7) akorlar, ikinci çevrim
6
6
konumundaki tonik akorlara (I ya da T ) çözülür. V7’li (D7) akorların I. dereceye (tonik akora) çözülmelerinde
4
4
dizinin derecelerinin duruculuk-yürüyücülük özelliklerinden ( I II, III IV, V VI, VII VIII ) yararlanılır.
Ancak akorların bağlanışıyla ilgili kurallara burada da dikkat edilmelidir.
49