Page 109 - ÇALGI TOPLULUKLARI (ORTAK) TSM 11
P. 109
EKLER
SÖZLÜK
A
ağır semai : Kâr ve beste icra edilmesinin ardından üçüncü sırayı alan daha çok 10/8, 10/4 lük usullerle beste-
lenen formdur.
anonim : Kim tarafından yazıldığı bilinmeyen eser.
B
bakiye : Türk müziğinde dört komalık aralığa verilen ad.
buselik : Türk sanat müziğinde portedeki üçüncü çizgi üzerine yazılan si notasına verilen ad. Türk sanat
müziğinde basit makamlar grubuna dahil bir makam adı.
Ç
çargâh : Türk sanat müziğinde portenin altındaki birinci ek çizgi üzerine yazılan do notasına verilen ad.
Türk sanat müziğinde basit makamlar grubuna dahil bir makam adı.
D
donanım : Porte üzerinde nota yazımından önce yazılan makama ait değiştirici işaretler.
durak : Türk sanat müziğinde bir makamda karar verilen ses. Makam dizisinin ilk sesi.
düyek : Türk müziğinde 8 zamanlı bir usuldür.
F
fasıl : Peşrev, nakış, şarkı, saz semaisi vb. parçaların belli bir sıraya göre çalınıp söylenmesi.
G
geveşt : Türk sanat müziğinde portenin birinci aralığına yazılan küçük mücennep (beş koma) fa diyez
notasına verilen isim veya portenin ikinci çizgi üzerine yazılan bakiye (dört koma) sol bemol
notasına verilen isim.
H
hane : Klasik türk müziğinde peşrev vb. saz parçalarının bölümlerinden her biri.
İ
ilahi : Tanrı'yı övmek, ona dua etmek için yazılıp makamla okunan nazım.
K
kâr : Türk müziğinde din dışı sözlü eserlerin en büyüğüdür.
karar : Türk müziğinde dizinin ilk sesi.
kârçe : Kapsamı kâr formuna göre daha dar olan bir beste tarzıdır.
107