Page 110 - ÇALGI TOPLULUKLARI (ORTAK) TSM 11
P. 110
ÇE İTLİ MAKAMLARDA ESER İCRALARI
küçük mücennep : Türk müziğinde beş koma değerinde olan bemol ya da diyez.
kürdi : Türk sanat müziğinde beş komalık si bemol ya da 4 komalık la diyez perdesine verilen ad. Türk
sanat müziğinde basit makamlar grubuna dâhil makam adı.
M
makam : KlasikTürk müziğinde bir müzik parçası veya şarkının işleniş biçimi.
meyan : Şarkıların makam geçişlerinin yapıldığı ve melodik hareketin nakarata bağlandığı bölüm.
mülazime : Saz eserlerinin her hanesinin sonunda tekrarlanan bölüm.
N
nakış : Beste ve semainin, dört yerine iki haneli olanı.
nim : Yarım.
nim sofyan : İki zamanlı basit usullere denir.
P
peşrev : Klasik Türk müziğinde faslın giriş taksiminden sonra, şarkıdan önce çalınan parça.
S
saz semaisi : Saz eserleri sıralamasında peşrevden sonra gelen en büyük formdur.
semazen : Semada dönen derviş.
senyö : İşarete dönüş. İkinci işaretin görüldüğü yerden birinci işaretin bulunduğu yere dönüleceğini
ifade eder.
seyir : Dizide makam meydana getirecek şekilde gezinmeye seyir denir.
sirto : Türk müziğinde genellikle neşeli ve hareketli nağmeler içeren bir tür oyun havası.
T
taksim : Klasik Türk müziğinde faslın başında ve ortasında çalgıcının doğaçlama yöntemiyle yaptığı müzik
tasavvuf müziği : Eğlendirmek amacıyla değil de kulluğu hatırlamak amacıyla yapılan dinî müziktir.
terennüm : Güzel ve alçak sesle şarkı söyleme.
teslim : Türk müziğinde her hanenin sonunda aynı ezgiyi içeren ölçü.
U
usul : Klasik Türk müziğinde tempo. Çeşitli zaman ve kuvvetteki vuruşların sıralanmasından oluşan,
kalıplaşmış sayı veya vuruş guruplarına usul denir.
108