Page 111 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 111

5. ÜNİTE



             5. ÜNİTE       ÇOK SESLİLİK II



            5.1. Çelloda Üç Sesli Akor (Uygu) Çalma


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 J.S. Bach’ın “Sol Majör 1. Çello Süiti ” adlı eserinin “Sarabande” bölümünün video kayıtlarını seyrediniz. Eserde
              yorumlanan akorların nasıl çalındığını gözlemleyiniz.


                5.1.1. Akor Kavramı

                En az üç sesin armonik bir ses kümesi oluşturacak şekilde eş zamanlı duyurulmasına akor denir. Yaylı çalgıların yapı-
            sından dolayı ikiden fazla sesin aynı anda seslendirilmesi pek mümkün değildir. Bu nedenle yaylı çalgılarda akorlar ikişerli
        GÖRSEL 5.1
            gruplar hâlinde ve art arda gelecek şekilde çalınır. Yaylı çalgılarda uygulanan bu çalma tekniğine kırılarak çalma tekniği
            adı verilir (Görsel 5.1).



                   Gösterilişi  ˙             Çalınışı       ˙                             ˙
                ? 2         ˙                                ˙                       j     ˙
                    4       ˙                         œ j                           œ œ
                                              1.                              2.
            Görsel 5.1: Kırılarak çalma tekn�ğ�


                      BİLGİ NOTU


                  Çelloda daha yumuşak, dolgun ve nitelikli ses elde edebilmek için -aksi istenmediği sürece- akorlar kalın telden
               ince tele doğru seslendirilmelidir. Akorlar kırılmadan çalınmak istenirse orta tele yay ile yeterli düzeyde basınç uy-
               gulanmalı, kılların üç tele de temas etmesi sağlanmalıdır.



                Kırılarak çalınacak üç sesli bir akorda önce kalın ve orta tellerdeki sesler birlikte, belli bir basınçta ve kısa bir vuruşla
            seslendirilir. Sonra hızlıca tel değişimi yapılarak orta ve ince tellerdeki seslerin eşit bir basınçla ve dengeli şekilde devam
            etmesi sağlanır (Görsel 5.2, Görsel 5.3). Akor seslerinin etkili ve nitelikli duyurulabilmesi için yay kılları çok gergin olma-
            malı, yay eşit hızda ve tuşeye olabildiğince yakın kullanılmalıdır.



























                         Görsel 5.2: I. poz�syonda akor kullanımı  Görsel 5.3: Orta ve �nce teller�n kullanımı



        110 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116