Page 223 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 223
8. ÜNİTE
8.2. Karcığar Makamı
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Tatyos Efendi’nin “Karcığar Peşrevi” adlı eserini dinleyiniz.
8.2.1. Karcığar Makamının Genel Özellikleri
Basit makamlar arasında yer alan karcığar makamı, dügâh (la) perdesi üzerindeki uşşak dörtlüsüne neva (re) perdesi
üzerinde hicaz beşlisi eklenmesiyle oluşur. Ses değişti rici olarak donanımda si için “koma bemolü”, mi için “bakiye bemo-
lü” ve fa için “bakiye diyezi” alır.
Karcığar makamının özellikleri aşağıdaki tabloda verilmişti r (Tablo 8.2).
Tablo 8.2: Karcığar Makamının Özell�kler�
KARCIĞAR MAKAMININ ÖZELLİKLERİ
NİTELİK Basit makamdır.
DURAK Dügâh (la) perdesidir.
SEYİR Güçlü perdesi (neva) üzerinden seyre başlar. İnici-çıkıcıdır.
Dügâh (la) perdesindeki uşşak dörtlüsüne neva (re) perdesinde hicaz beşlisi eklenmesiyle
DİZİ
oluşur.
GÜÇLÜ Neva (re) perdesidir.
DONANIM Si için koma bemolü, mi için bakiye bemolü ve fa için bakiye diyezi alır.
YEDEN Rast (sol) perdesidir.
8.2.1 Geleneksel Türk Müziğinde Karcığar Makamı Dizisi
(Çıkıcı olarak)
PERDE İSİMLERİ
Dügâh (la), segâh (si), çârgâh (do), neva (re), hisar (mi), eviç (fa), gerdaniye (sol), muhayyer (la).
& c ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑
Geleneksel Türk Müziğinde Karcığar Makamı Dizisi
Nevada Hicaz 5'lisi
Dügâhta Uşşak 4'lüsü
& œ w œ q œ # ˙ w œ œ # œ ˙
K S T S A S T
222 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11

